Συνέντευξη με τη λογοτέχνιδα Ζωή Γκαϊδατζή - ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ - ΚΕΦΑΛΟΣ

To Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς για το βιβλίο, τη λογοτεχνία, την ποίηση, τους λογοτέχνες και τις τέχνες.

ΝΕΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Δευτέρα 8 Απριλίου 2019

Συνέντευξη με τη λογοτέχνιδα Ζωή Γκαϊδατζή - ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ




Ο «ΚΕΦΑΛΟΣ - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς» έχει ξεκινήση μία νέα δράση με τίτλο: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ» και προσκαλεί όλους τους Λογοτέχνες, Ποιητές και Συγγραφείς να συμμετάσχουν σ' αυτήν. Σκοπός της εν λόγω δράσης είναι η προβολή μέσω αφιερωμάτων και συνεντεύξεων των σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών, Ποιητών και Συγγραφέων, είτε έχουν εκδώσει κάποιο βιβλίο είτε όχι και η δημιουργία του πρώτου τόμου της «Ηλεκτρονικής Εγκυκλοπαίδειας των Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών», η οποία θα συσταθεί σε μία ανεξάρτητη ιστοσελίδα με τη μορφή ηλεκτρονικών τόμων και την έκδοση δωρεάν e-book.

Στη σημερινή μας παρουσίαση στα πλαίσια της δράσης: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ», θα σας παρουσιάσουμε τη Λογοτέχνιδα, Ζωή Γκαϊδατζή, η οποία συμμετέχει στην «Εγκυκλοπαίδεια Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών» και απάντησε στις ερωτήσεις του Δημοσιογράφου, Λογοτέχνη και Εκδότη του Περιοδικού Κέφαλος, κ. Πλούταρχου Πάστρα, για το λογοτεχνικό της έργο, τα βιβλία και τη λογοτεχνία.


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗ ΖΩΗ ΓΚΑΪΔΑΤΖΗ

1. Αν έπρεπε να δώσετε έναν ορισμό για τη λογοτεχνία, ποιος θα ήταν αυτός;

Λογοτεχνία είναι η τέχνη του γραπτού χειρισμού των λέξεων που σκοπό έχει να τροφοδοτεί το μυαλό με συναισθήματα και την καρδιά με σκέψεις ώστε να αντέχουμε την πραγματικότητα και να αγωνιζόμαστε για ένα καλύτερο μέλλον.

2. Τι μπορεί να προσφέρει η λογοτεχνία στο σύγχρονο άνθρωπο;

Ο σύγχρονος άνθρωπος μέσα από την λογοτεχνία μπορεί να ξεφύγει για λίγο από την σκληρή πραγματικότητα και να φαντασιωθεί ένα κόσμο όπου όλα είναι δυνατά. Αυτό του δίνει  αντοχή, δύναμη και προοπτικές μιά και ό,τι συλλαμβάνει το ανθρώπινο μυαλό σαν ιδέα μπορεί και να γίνει πραγματικότητα. 

3. Η ποίηση στις ημέρες μας δεν έχει τη θέση που κατείχε παλαιότερα. Για ποιο λόγο πιστεύετε πως συμβαίνει αυτό και πως θεωρείτε ότι θα είναι το μέλλον της;

Επειδή όλα γύρω μας προσπαθούν να μας πείσουν πως ο μόνος δρόμος για την αυτοπραγμάτωση είναι το ένδυμα και όχι το περιεχόμενο η Ποίηση δείχνει να υποτιμάται ντροπιασμένη και γι αυτό φταίνε πρωτίστως και αρκετοί ποιητές. Αυτό βέβαια είναι μία τεράστια πλάνη μιά και σε περιόδους ευτελισμού κάθε ανθρώπινης αξίας οι τέχνες και ειδικά η Ποίηση εγκυμονεί μεγάλες επαναστάσεις που επαναπροσδιορίζουν τον ορισμό του πόθου του ανθρώπου για κάτι ανώτερο που θα τον κάνει να εκτιμά όλο και περισσότερο τον εαυτό του.

4. Και τώρα μία δύσκολη ερώτηση. Τι σημαίνει για σας ποίηση;

Η Ποίηση είναι η ανώτερη μορφή ανθρώπινης δημιουργίας . Όσοι δεν μπορούν να γράψουν ποιούν ποίηση με το δικό τους τρόπο, ζωγραφίζοντας, ερευνώντας σε ένα εργαστήριο, καλλιεργώντας τη γη, σώζοντας ανθρώπινες ζωές. Όλα στη ζωή μας είναι Ποίηση. Με αυτό το σκεπτικό έχω εισάγει τον όρο “Poetry Costruction”, δηλαδή την διαδικασία που αφορά καλλιτεχνικές κατασκευές  που εμπεριέχουν ποίηση με σκοπό την ενσωμάτωση της ποίησης στην καθημερινότητά μας.

5. Πότε ξεκινήσατε ν’ ασχολείστε με την τέχνη του λόγου και ποιος ήταν ο λόγος που σας παρότρυνε;

Από μικρό παιδί ένιωθα την ανάγκη να γράφω για να γνωρίζομαι με τα όνειρά μου, να διατυπώνω τις αντιρρήσεις μου και να μαγειρεύω επαναστάσεις χωρίς να σκεπάζεται η φωνή μου από φωνακλάδες σε θέσεις εξουσίας.

6. Γιατί γράφετε;

Γράφω επειδή τότε  ζω την απόλυτη ελευθερία.

7. Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας; 

Πηγή έμπνευσης είναι συνήθως κάτι μικρό για τους πολλούς, μιά αίσθηση, ένα βλέμμα, μία απογοήτευση, μιά τρελή ιδέα, ένας καινούργιος νόμος. Σπάνια αξιολογώ ένα θέμα ως σπουδαίο ή μη, πάντα έχω την έννοια να μη προδώσω την προσωπική μου ματιά γύρω από τα ανθρώπινα.

8. Με ποιο λογοτεχνικό είδος ασχολείστε περισσότερο;

Ασχολούμαι με διάφορα είδη ανάλογα με την αρχική μου ιδέα.Αγαπώ να γράφω στίχους για μελοποίηση στα ελληνικά και αγγλικά μια και ο μουσικός λόγος έχει τρομερή αμεσότητα. Επίσης λατρεύω να γράφω θεατρικά έργα, είναι τρομερά ερεθιστικό από ένα σημείο και μετά η υπόθεση να εξελίσσεται και εγώ απλά να τρέχω να προλάβω να την αποτυπώσω στο χαρτί! Αυτή όμως που μου δίνει την ευκαιρία να αξιοποιήσω τη στιγμή είναι η Ποίηση που μεταμορφώνει κάθε τι κοινότυπο σε μεγαλειώδες όταν διαπιστώνω πως την χειρίζομαι με σοφία.

9. Μιλήστε μας για το λογοτεχνικό σας έργο.

Το λογοτεχνικό μου έργο κατοικεί σε παλιά τετράδια, σε μπλοκ ταξιδιού, σε λευκά περιθώρια περιοδικών. Είναι κάτι ζωντανό που αναπνέει και περιμένει υπομονετικά να το βάλω στην σωστή του θέση. Και όταν αυτό γίνεται, κάτι μαγικό συμβαίνει σαν γλυκιά αρρώστια.

10Πείτε μας λίγα λόγια για το τελευταίο σας βιβλίο που έχει τίτλο: «Λοβοτομές τελευταίας τεχνολογίας». 

Το τελευταίο μου βιβλίο “Λοβοτομές τελευταίας τεχνολογίας” είναι η πρώτη μου ποιητική συλλογή που εκδίδεται από τις Εκδόσεις Κύμα. Αποτελείται από σαράντα ποιήματα που ασχολούνται με τα όνειρα, την παρακμή του έρωτα, τις απογοητεύσεις, τις συγκρούσεις, τις παντοδύναμες εταιρείες και τις εξουσίες που μας καταδυναστεύουν, την έννοια της εργασίας και της παιδείας  στην παραγωγή και γενικά ένα ζοφερό μέλλον που ήδη ζούμε προσπαθώντας να πιαστούμε από τις ανθρώπινες ιδιότητές μας.

11. Ποια είναι η αγαπημένη σας ώρα μέσα στην ημέρα που κάθεστε και γράφετε;

Τη νύχτα μαζεύω τα ψίχουλα που έχω σημειώσει πρόχειρα σε διάφορα σημεία και τα μεταμορφώνω σε σώμα. Η νύχτα είναι πάντα μαγική.

12.  Πως είναι η ζωή ενός λογοτέχνη στα χρόνια της κρίσης;

Η ζωή του λογοτέχνη στα χρόνια της κρίσης είναι γεμάτη ερεθίσματα. Φανταστείτε έναν ακροβάτη που ορμούν καταπάνω του του φλεγόμενες σφαίρες και αλυσίδες και σπαθιά κοφτερά καθώς αυτός ακροβατεί πάνω σε ένα αδύναμο σκοινί! Τότε όμως είναι η ώρα της δημιουργίας, ποτέ όταν η ευδαιμονία μας κάνει τεμπέληδες.

13. Πως θα χαρακτηρίζατε τη λογοτεχνική παραγωγή σήμερα;

Η λογοτεχνική παραγωγή σήμερα είναι υπερπαραγωγή λογοτεχνιζόντων εφευρημάτων με σκοπό τον εντυπωσιασμό αλλά και αφανής παραγωγή λίγων καταλυτικών για την ανθρώπινη σκέψη γραπτών.

14. Ποιο θεωρείτε πως είναι το μυστικό της επιτυχίας ενός Best Seller;

Τα απαραίτητα συστατικά ενός best seller είναι οι αληθινοί χαρακτήρες και όλες οι εκφάνσεις των ανθρώπινων ιδιοτήτων τους, η συνεχής έστω και υπόγεια πλοκή, τα διλλήματα, οι συγκρούσεις, οι ανατροπές, ο από μηχανής θεός, ένα τέλος που μπορεί να γίνει αρχή για το επόμενο βιβλίο.

15. Αν έπρεπε να επιλέξετε ανάμεσα στο έντυπο ή στο ηλεκτρονικό βιβλίο, εσείς ποιο θα επιλέγατε; 

Θα επέλεγα σίγουρα το έντυπο. Η αίσθηση του χαρτιού και του εξώφυλλου στην αφή, στην όσφρηση, στην όψη ακόμα και στην ακοή καθώς το ξεφυλλίζεις είναι αξεπέραστη!

16.  Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;

Θα τούλεγα απλά να γράφει σαν να πρόκειται να πεθάνει αν δεν το κάνει. Πρέπει να το έχει απόλυτη ανάγκη, αλλιώς ας το παρατήσει. Επίσης να μη γράφει με σκοπό να αρέσει σε κάποιους παρά μόνο στον εαυτό του.

17. Τώρα ας περάσουμε στην πλευρά του αναγνώστη. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;

Διάβασα για μία ακόμα φορά τον Ξένο του Καμύ.

18. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας συγγραφείς;

Όμηρος,Ντοστογιέφσκι, Παπαδιαμάντης, Καβάφης, Αναγνωστάκης.

19. Ποια είναι τ’ αγαπημένα σας βιβλία;

Τα αγαπημένα μου βιβλία είναι Ομήρου Οδύσσεια, Δον Κιχώτης, Ο Πύργος του Κάφκα, Οι δαιμονισμένοι του Ντοστογιέφσκι, η Φόνισσα του Παπαδιαμάντη.

20. Τελευταία ερώτηση. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;

Αυτό τον καιρό γράφω ένα πολύ πρωτοπορειακό θεατρικό έργο, μελοποιούνται στίχοι μου και συγχρόνως δουλεύω μία δίγλωσση ( αγγλικά – ελληνικά) ποιητική συλλογή.

                                *     *     *


Οι δυο σαν ένα
(έργο της Ζωής Γκαϊδατζή) 

Τα παλιά άρματα λάμπουν 
στην άκρη του γλεντιού.
Οι προύχοντες ελέγχουν
τους κόμπους στους λαιμούς
για τη Μεγάλη Επέτειο.
Οι χήρες παχαίνουν
από την ελεημοσύνη των φονιάδων.
Επιτρέπονται τα συναισθήματα
μέχρι ενός ορίου.
Αύριο
η θεριστική μηχανή
θα αποφασίσει
για ποιόν απ' όλους
η σημερινή μέρα
θα είναι η τελευταία. 



Η Μεγάλη Επέτειος
(έργο της Ζωής Γκαϊδατζή) 

Οι λέξεις είναι βότσαλα
σε μολυσμένη παραλία.
Ξεβράζονται κάθε τόσο
μ' ένα πηχτό αφρό
χαλασμένου σπέρματος.
Επανασυντάσσονται και ορμάνε
στη βαρβαρότητα της ασφάλτου.
Γαντζώνονται
κάτω από τις ρόδες των μεταγωγικών.
Γεννάνε τα αυγά τους
στα νταμάρια των Πανεπιστημίων
και στα ναρκοπέδια των Πόλεων.
Μόλις γίνουν ένα
με τις σόλες των παπουτσιών
έχουν κάνει ήδη
εισβολή στα σπίτια.
Βγάζουν τα αυτόματα και πυροβολούν
χωρίς έλεος.




Πρότυπο σχολείο
(έργο της Ζωής Γκαϊδατζή) 

Σε αυτό το σχολείο
τα φωνήεντα 
είναι κουφά
και τα σύμφωνα κολώνες.
Οι δάσκαλοι
κρέμονται στα δέντρα
και οι μαθητές
ξεκαρδίζονται
στην τσουλήθρα
της σφαγής 
των βιβλίων.


*     *     *



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΖΩΗΣ ΓΚΑΪΔΑΤΖΗ


Η Ζωή Γκαϊδατζή εργάζεται ως Κοινωνική Λειτουργός με ευπαθείς ομάδες.. Έχει συμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής και έχει εισάγει το καλλιτεχνικό ρεύμα “ Poetry construction” (καλλιτεχνικές κατασκευές που χρησιμοποιούν την ποίηση ως μέρος τους). Έχει γράψει θεατρικά, διηγήματα, ποιήματα και στίχους για τραγούδια. Έχει εκδώσει τη βιογραφία του Ηπειρώτη κλαρινίστα Βαγγέλη Σούκα με τίτλο “ Βαγγέλης Σούκας, όλα για τ' όνομά” από τις εκδόσεις “ Κέδρος.. Οι “ Λοβοτομές νέας τεχνολογίας” είναι η πρώτη ποιητική της συλλογή που εκδίδεται.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Περιμένουμε τις απόψεις σας!