Συνέντευξη με τον Διδάκτορα Μιλτιάδη Ντόβα (Μέλος κριτικής επιτροπής 1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Ποίησης ΚΕΦΑΛΟΣ) - ΚΕΦΑΛΟΣ

To Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς για το βιβλίο, τη λογοτεχνία, την ποίηση, τους λογοτέχνες και τις τέχνες.

ΝΕΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Κυριακή, 10 Ιουνίου 2018

Συνέντευξη με τον Διδάκτορα Μιλτιάδη Ντόβα (Μέλος κριτικής επιτροπής 1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Ποίησης ΚΕΦΑΛΟΣ)



Συνεχίζουμε την παρουσίαση των μελών της κριτικής επιτροπής του «1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Ποίησης ΚΕΦΑΛΟΣ» του λογοτεχνικού περιοδικού μας. Σας υπενθυμίζουμε πως κάθε Σαββατοκύριακο και για όλο τον Ιούνιο θα παρουσιάζονται δύο μέλη από τη δεκαμελή κριτική επιτροπή, με μία συνέντευξη που θα δώσουν στον Εκδότη του Περιοδικού, Δημοσιογράφο και Λογοτέχνη, κ. Πλούταρχο Πάστρα.

Στη σημερινή μας παρουσίαση θα σας παρουσιάσουμε τον Διδάκτορα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και Λογοτέχνη κ. Μιλτιάδη Ντόβα, ο οποίος απάντησε στις ερωτήσεις του κ. Πάστρα για το λογοτεχνικό του έργο. 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΔΑΚΤΟΡΑ ΜΙΛΤΙΑΔΗ ΝΤΟΒΑ

Μ.Ν.: Πριν ξεκινήσουμε αισθάνομαι την ανάγκη να ευχαριστήσω από καρδιάς τη Συντακτική Επιτροπή του ΚΕΦΑΛΟΥ και ιδιαίτερα εσάς κύριε Πάστρα, που μου κάνατε την τιμή να με επιλέξετε ως ένα από τα Μέλη της Κριτικής Επιτροπής του 1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού που διοργάνωσε και δη, με απόλυτη επιτυχία αν κρίνουμε από το επίπεδο και τον αριθμό των συμμετοχών «Ο ΚΕΦΑΛΟΣ». Επίσης θα ήθελα να ευχαριστήσω και το σύνολο των συντελεστών για την αγαστή μας συνεργασία και ιδιαίτερα τους εκλεκτούς ομότεχνους της Κριτικής μας, Επιτροπής. Ευχαριστώ θερμά! Όλοι οι συντελεστές είναι άξιοι συγχαρητηρίων!

1. Ποια θεωρείτε πως είναι τα καταλληλότερα κριτήρια για μία αντικειμενική λογοτεχνική κριτική;

Καταρχάς θέλω να «ξεκαθαρίσω» ότι στο εν λόγω ερώτημα περί αντικειμενικότητας προσωπικά θα απαντήσω εντελώς υποκειμενικά. Κατ’ εμέ είναι σχεδόν αδύνατη, ή αν θέλετε παρά πολύ δύσκολη, η επίτευξη της αντικειμενικότητας σε επίπεδο λογοτεχνικής κριτικής. Είτε το θέλουμε, είτε όχι, στη Λογοτεχνία πολλώ δε, στην Ποίηση, οι κρίσεις και οι προσεγγίσεις μας καθορίζονται από την ήδη παγιωμένη οπτική του κάθε Κριτικού, τη δική του, κάθε φορά «αισθητική προσέγγιση»  ή  ακόμη  και  το λόγο και  τον  πλούτο  ή  την  απλότητα  αυτού, όπως αυτά τα χειρίζεται τόσο ο κάθε Λογοτέχνης, όσο και ο κάθε Κριτικός. Άλλωστε η ιδιότητα του Λογοτέχνη και δη, του Ποιητή κατ’ εμέ οφείλει να προπορεύεται αυτής του Κριτικού, μιας και αναφερόμαστε σε μορφές δημιουργίας. Βέβαια οφείλω να παραδεχτώ ότι στην Ποίηση, υπάρχουν ορισμένα τουλάχιστον στοιχεία που μπορούν να κριθούν αντικειμενικά. Ως τέτοια θα μπορούσαν να ιδωθούν το μέτρο  και  η  ομοιοκαταληξία, στοιχεία που μπορούν να καθορίσουν σημαντικά την αισθητική φόρμα ενός ποιήματος. 

2. Αν έπρεπε να δώσετε έναν ορισμό για την ποίηση, ποιος θα ήταν αυτός;

Η Ποίηση κατ’ εμέ είναι μία δεύτερη τελείως διαφορετική σε σχέση με την πραγματική όμως ζωή. Μία ζωή παράλληλη με την καθημερινότητα, όπου μέσα από ένα στοιχείο μυσταγωγίας και δημιουργικής  ιεροσυλίας καθιστά τον Ποιητή μία γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ του ανθρώπινου και του θείου στοιχείου.  Μιας  και  η  ιδιότητα  του δημιουργού, από ένα σημείο και μετά ενώνεται με αυτή του μύστη. Ενός μύστη του λόγου, της φαντασίας και των καθαγιασμένων μηνυμάτων των καιρών που κάθε φορά η Ποίηση, μεταφέρει στην πραγματικότητα.

3. Πως βλέπετε την ποίηση σήμερα; Ποιο θεωρείτε πως θα είναι το μέλλον της;

Όσον αφορά τη σημερινή Ποίηση προσωπικά θεωρώ ότι σ’ αυτό το επίπεδο υπάρχει το «υλικό» (Καλοί Ποιητές και Όμορφες Δημιουργίες), όμως η  πραγματικά καλή Ποίηση δεν προβάλλεται ή ελάχιστα προβάλλεται από τα ΜΜΕ, μιας και το ποιοτικό στοιχείο συχνά δεν πηγαίνει μαζί με το εμπορικό. Σ’ αυτό το σημείο απλά θα έλεγα ότι η σημερινή Ποίηση διανύει ένα δύσκολο παρόν, αλλά ασφαλώς και έχει μέλλον.

4. Γιατί γράφετε;

Για μένα η γραφή πολλώ δε, η Ποιητική γραφή είναι ανάγκη ζωής και έκφρασης. Επίσης μέσω της γραφής αποτυπώνω στο χαρτί, τις ιδέες, τις πίστεις, αλλά και τα μηνύματα που θέλω να στείλω στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Για μένα η γραφή κι όχι μόνο η Ποιητική, αλλά και η Πεζή, είναι ένας συνεχής αγώνας. Ένας αγώνας για το καλύτερο τόσο σε  επίπεδο εσωτερικό, όσο και σε επίπεδο κοινωνίας. Το μόνο που μπορώ να υποσχεθώ στους αναγνώστες-φίλους μου, είναι ότι απλά αυτό τον αγώνα θα τον συνεχίσω, θέτοντας κάθε φορά και υψηλότερους στόχους σε όλα τα επίπεδα.

5. Με ποιο λογοτεχνικό είδος ασχολείστε περισσότερο;

Εάν μου ζητούνταν από μέρους σας με αυτή την ερώτηση να αυτοπροσδιοριστώ, θα αυτοπροσδιοριζόμουν ως Ποιητής, μιας και το μεγαλύτερο τμήμα του έργου  μου, δημοσιευμένο και αδημοσίευτο είναι Ποιητικό. Φυσικά και δεν έχω γράψει αποκλειστικά και μόνο Ποίηση. Παράλληλα έχω ασχοληθεί με τη Φιλοσοφία –έχω εκπονήσει και σχετική Διδακτορική Διατριβή, έχω συγγράψει κάποια ιστορικά και φιλοσοφικά δοκίμια, καθώς και κάποια Παραμύθια. Το μέγεθος όμως του Ποιητικού μου, έργου, σαφώς και υπερτερεί «ξεκάθαρα» οποιασδήποτε άλλης δραστηριότητας ή μορφής γραφής.


6. Μιλήστε μας για το έργο σας.

Όπως είπα και λίγο παραπάνω το κύριο μέρος του έργου μου, είναι Ποιητικό. Συνέγραψα  βέβαια παράλληλα  μία διδακτορική διατριβή η οποία τιτλοφορείται «Ο Νέος Ανθρωπισμός στο έργο του Γιάννη Ιμβριώτη-Αξιολογικό σύστημα και φιλοσοφική προβληματική», και η οποία βραβεύτηκε ήδη τρις (α)Τιμητικό Βραβείο από τη Διεθνή Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών  Δ.Ε.Ε.Λ,  (β)Βραβείο Φιλοσοφικού Έργου στα πλαίσια των «Βραβείων Αριστείας Συγγραφικού Έργου  2016»  που  διεξήγαγε  η  International  Art  Academy, γ)ΤΟ ΑΡΙΣΤΕΙΟ ΤΩΝ  ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ από το ΚΑΦΕΝΕΙΟ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ (ΣΙΚΕΛΙΑΝΑ 2017)), φιλοσοφικά και ιστορικά δοκίμια  και  παραμύθια.  Ο  αριθμός  βέβαια  των  ποιημάτων  που  έχω  γράψει  θα  μπορούσε  να  χαρακτηριστεί «αστρονομικός»  για  έναν  Ποιητή  στην  ηλικία  μου,  μιας  και  έχω  γράψει  ήδη  περίπου  τρεις χιλιάδες οκτακόσια  ποιήματα,  οχτώ χιλιάδες χαϊκού και τρίστιχα και δύο έπη. Μάλιστα  δημοσίευσα ήδη  επτά ποιητικές συλλογές, οι οποίες τιτλοφορούνται Ανδρομέδα Ένα, (2005), Δωδώνη, Κραυγές, (2006), Πανελλήνια Ένωση Συνεργασίας Νέων Λογοτεχνών, Ανδρομέδα Δύο, (2007), Δωδώνη, Θυμιές, (2012), Ωρίωνας, Αιχμαλωσιά, (2013), Ωρίωνας, Εκ  Βαθέων Ψίθυροι, (2014), Ωρίωνας, Ανατολή, (2015), Ωρίωνας.  Ενώ ήδη κυκλοφορεί  από τις Εκδόσεις Ωρίωνας η όγδοη, αποτελούμενη από 153 Εκατόν Πενήντα Τρία Χαϊκού ποιητική συλλογή μου, και η οποία τιτλοφορείται «Αψίδα».  Επίσης  έχω  συμμετάσχει σε πλειάδα Ανθολογιών  -περί τις εκατόν εβδομήντα-. Ποιήματα μου, δημοσιεύτηκαν σε Λογοτεχνικά Περιοδικά, ενώ το 2015 μετείχα με την Ποιητική Συλλογή μου, Ψίθυροι στα Οδοφράγματα, της Δίγλωσσης (Ιταλικά-Ελληνικά)  Ποιητικής Τριλογίας Ο Χρόνος της Ελπίδας, εκδόσεις Universum.

7. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;

Συνήθως δε διαβάζω, μελετώ. Αυτό το ρήμα θα χρησιμοποιούσα και μάλιστα με απόλυτη επίγνωση του σημασιολογικού του, περιεχόμενου. Κι όταν μελετώ, επειδή μου αρέσει να ασχολούμαι με πολλά και διαφορετικά αντικείμενα μελετώ συνήθως πέραν του ενός βιβλίου. Τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή εντρύφησα απ’τη  μια  στην Ποίηση και στο πλαίσιο συγγραφής αυτής, του γνωστού Άγγλου Ποιητή Rupert Brooke μέσα από το βιβλίο «Rupert Brooke-Τα Ποιήματα, ο Ποιητής και η Σκύρος». Την εν λόγω έκδοση σε επίπεδο εισαγωγής, μετάφρασης και χρονολογίου επιμεληθήκαν οι Ηλίας Γκρής και Κερασία Κάραλη. Απ’ την άλλη παράλληλα με απασχόλησε σημαντικά το βιβλίο του ZEESE PAPANIKOLAS «ΑΜΟΙΡΟΛΟΪΤΟΣ-Ο ΛΟΙΥΣ ΤΙΚΑΣ ΚΑΙ Η ΣΦΑΓΗ ΣΤΟ ΛΑΝΤΛΟΟΥ». Ένα έργο που τολμώ να πω ότι κατάφερε να κεντρίσει ιδιαίτερα το ενδιαφέρον μου, ανταποκρινόμενο στις ανθρωπολογικές και κοινωνικό-πολιτικές ανησυχίες μου. Το μόνο που μπορώ να πω μετά τη μελέτη των εν λόγω έργων είναι ότι πρόκειται για δύο εξαιρετικά βιβλία που αξίζει να μελετήσει κανείς.

8. Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;

Να έχει θάρρος, να είναι σεμνός και να θέτει στο κέντρο της Προσφοράς του, το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο πέραν της ατομικότητας του. Κι από ‘κει και πέρα να κάνει τρία πράγματα να γράφει, να γράφει και πάλι να γράφει.

9. Ποιος  ή ποιοι είναι ο αγαπημένος συγγραφέας ή οι αγαπημένοι σας συγγραφείς;

Αγαπημένοι μου, Ποιητές είναι ο Ρίτσος, ο Βάρναλης κι ο Παλαμάς. Αγαπημένοι μου, συγγραφείς είναι ο Καζαντζάκης –που υπήρξε και εξαιρετικός Ποιητής- και ο Παπαδιαμάντης με κείνο το ιδιαίτερο ύφος και το γλωσσικό του, ιδίωμα. 

10. Πείτε μας λίγα λόγια για το νέο σας βιβλίο.

Το νέο μου, πρόσφατο σχετικά Συγγραφικό-Ποιητικό εγχείρημα είναι μία Ποιητική Συλλογή με επιλεγμένη και δη, με ιδιαίτερα προσεκτικό τρόπο Χαϊκού Ποίηση. Η εν λόγω Ποιητική Συλλογή τιτλοφορείται «ΑΨΙΔΑ» και κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ωρίωνας, τις οποίες και από καρδιάς μαζί με την εκλεκτή προσωπική μου, φίλη Τζένη Λιάππα και ευχαριστώ!!!! Η «ΑΨΙΔΑ» είναι η όγδοη κατά χρονολογική σειρά έκδοσης εν συνόλω σε επίπεδο Ατομικών Ποιητικών Συλλογών Ατομική Ποιητική Συλλογή από μέρους μου, και περιλαμβάνει εκατόν πενήντα τρία Χαϊκού, τα οποία καλύπτουν ευρύ φάσμα ποικίλων μορφών προβληματισμού και τα οποία αποτελούν ένα σχετικά σημαντικό πρόσφατο τμήμα της «δουλειάς» μου, ως Ποιητή και Συγγραφέα. Στα πλαίσια αυτής της ποιητικής συλλογής θα μπορούσε να ειπωθεί ότι αποτυπώνονται με γλαφυρό τρόπο μέσα από μια γραφή με στοιχεία κοινωνικού προβληματισμού και διεκδίκησης, οι δυναμικές σχέσεις Κοινωνίας, Φύσης και Ανθρώπου σε μια ποιητική προσέγγιση και προοπτική με κέντρο τον Άνθρωπο ως μέρος-μέλος της Φύσης και της Κοινωνίας και επίκεντρο παράλληλα αυτών, αποδίδοντας και συγκροτώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο ένα αρμονικό σύμπλεγμα των εν λόγω στοιχείων βασισμένο στην αρχή της αντιπροσωπευτικότητας, αλλά κύρια της περιεκτικότητας σε μια μορφή Ποίησης, όπου εφαρμόζει με επιτυχία την αρχή: «ουκ εν τω πολλώ το εύ»  υποσχόμενη παράλληλα στον Αναγνώστη ένα Υπέροχο Ταξίδεμα!!!

                                *     *     *

ΨΕΛΛΙΖΟΝΤΑΣ
(ποίημα του Διδάκτορος Μιλτιάδη Ντόβα) 
Το  παρόν  ποίημα  είναι  αφιερωμένο  
στο  όμορφο  και  ξεχωριστό  νησί  της  Κεφαλλονιάς

Τα σύννεφα χαμογελούν στου Οδυσσέα τα τόξα!
Κεφαλονιά μου, είσαι εσύ, της θάλασσας η δόξα! 

Είναι νησί του πηγαιμού, Ιθάκη θυμωμένη!
Ενός αλλιώτικου Θεού, Πυθία αγαπημένη!

Αγαπημένη του Ήλιου, του Έρωτα, του «λάθους»!
Είσαι πατρίδα ονειρεμού, με της Όργης το πάθος!

Θλιμμένη Χώρα του Μαγιού, της ζήσης το φεγγάρι!
Ψυχής καντήλι, γδικιωμού, με τη μορφή του Άρη!

Χώρα τ' Αφτάστου γελαστή, Ελλάδας το καμάρι!
Και η εικόνα του «Ληστή», Παράδεισο θα «πάρει»!

Θα «πάρει» δίνοντας φωτιές, με νεκρικές αψίδες!
Χαρίζοντάς σου, στις θυμιές, Ειλώτων προσωπίδες!

Ω! Συ Οδυσσέα της Οργής και της φυγής που καίει!
Ξύπνα και γύρνα μην αργείς, ο τόπος σου, σε «κλαίει»!

Σε «κλαίει» σαν να 'σουνα νεκρός, κι ο βασιλεύς τ' Αστέρι!
Θυμώνει π' ο Ωκεανός, «ξέχασε» περιστέρι!

Περιστεριού το μήνυμα, μ' ολόλευκο το ντύμα!
Είναι Οργής προμήνυμα και θάνατου το κρίμα!

Κεφαλονιά μου, μαγική, «έλα και μην αργήσεις»!
Του Οδυσσέα την Πιστή-γυναίκα ν' αντικρίσεις!

Θωρείς και κρύβει Έρωτα, πορφύρα που γελάει!
Μορφή όπου αξημερώματα, για εκείνον τραγουδάει!

Ναι! Τραγουδά εκστατικά, μ' Οργής ιχνηλασίες!
Πανίερα κι ευλαβικά, κεντάει ιεροσυλίες!

Ιεροσυλίες στην Ψυχή, του Άγιου Γερασίμου!
Κι έχει στην όψη, την Αρχή, π' ορίζει την ευχή μου!

Ευχή και θείο όνομα, όραμα γοητευμένο!
Δαιμόνων το παρώνομα, ψελλίζει το «καημένο»!

Ψελλίζει δαίμονα κραυγή κι άγγελου ικεσία!
Κεφαλονιάς θεία Αυγή, κι ευγενική θυσία!

*     *     *


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΔΡ. ΜΙΛΤΙΑΔΗ ΝΤΟΒΑ


Ο  Μιλτιάδης  Ντόβας γεννήθηκε στα Γιάννενα  το  1972. Σπούδασε Φιλοσοφία και Παιδαγωγική, και είναι Διδάκτορας της Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, εργάζεται ως Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής. Συνέγραψε πέραν της διδακτορικής του διατριβής η οποία τιτλοφορείται «Ο Νέος Ανθρωπισμός στο έργο του Γιάννη Ιμβριώτη-Αξιολογικό σύστημα και φιλοσοφική προβληματική», φιλοσοφικά και ιστορικά δοκίμια, παραμύθια, τρεις χιλιάδες πεντακόσια  ποιήματα,  εφτά χιλιάδες χαϊκού και τρίστιχα και δύο έπη. Δημοσίευσε επτά ποιητικές συλλογές, οι οποίες τιτλοφορούνται Ανδρομέδα Ένα, (2005), Δωδώνη, Κραυγές, (2006), Πανελλήνια Ένωση Συνεργασίας Νέων Λογοτεχνών, Ανδρομέδα Δύο, (2007), Δωδώνη, Θυμιές, (2012), Ωρίωνας, Αιχμαλωσιά, (2013), Ωρίωνας, Εκ  Βαθέων Ψίθυροι, (2014), Ωρίωνας, Ανατολή, (2015), Ωρίωνας. Συμμετείχε σε πλειάδα Ανθολογιών  -περί τις εκατόν πενήντα-. Ποιήματα του, δημοσιεύτηκαν σε Λογοτεχνικά Περιοδικά, ενώ το 2015 μετείχε με την Ποιητική Συλλογή του, Ψίθυροι στα Οδοφράγματα, της Δίγλωσσης (Ιταλικά-Ελληνικά)  Ποιητικής Τριλογίας Ο Χρόνος της Ελπίδας, εκδόσεις Universum. Έτυχε πολλών βραβεύσεων, ενώ είναι Μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών, της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Λογοτεχνίας, της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών, της Διεθνούς Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών, της Ένωσης Λογοτεχνών Βορείου Ελλάδος, του Ε.Π.Ο.Κ του Ομίλου UNESCO Τεχνών Λόγου και Επιστήμων Ελλάδος και πλειάδας  άλλων Λογοτεχνικών  Ενώσεων  και Οργανισμών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Περιμένουμε τις απόψεις σας!