Συνέντευξη με τον Διδάκτορα και ποιητή Μιλτιάδη Ντόβα (Μέλος Κριτικής Επιτροπής «1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πεζογραφίας Κέφαλος») - ΚΕΦΑΛΟΣ

To Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς για το βιβλίο, τη λογοτεχνία, την ποίηση, τους λογοτέχνες και τις τέχνες.

ΝΕΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2019

Συνέντευξη με τον Διδάκτορα και ποιητή Μιλτιάδη Ντόβα (Μέλος Κριτικής Επιτροπής «1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πεζογραφίας Κέφαλος»)




Συνεχίζουμε την παρουσίαση των μελών της κριτικής επιτροπής του «1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πεζογραφίας ΚΕΦΑΛΟΣ» του λογοτεχνικού περιοδικού μας. Όλο τον Σεπτέμβριο θα παρουσιάζονται τα μέλη των κριτικών επιτροπών του εν λόγω διαγωνισμού, με μία συνέντευξη που θα δώσουν στον εκδότη του περιοδικού, φιλόλογο,δημοσιογράφο και λογοτέχνη, κ. Πλούταρχο Πάστρα.
Στη σημερινή μας παρουσίαση θα σας παρουσιάσουμε τον Διδάκτορα Φιλοσοφίας του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων και ποιητή, κ. Μιλτιάδη Ντόβα, ο οποίος απάντησε στις ερωτήσεις του κ. Πάστρα. 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΔΡ. ΜΙΛΤΙΑΔΗ ΝΤΟΒΑ


Δρ. Μιλτιάδης Ντόβας: Πριν ξεκινήσουμε αισθάνομαι την ανάγκη να ευχαριστήσω από καρδιάς τη Συντακτική Επιτροπή του ΚΕΦΑΛΟΥ και ιδιαίτερα εσάς κύριε Πάστρα, που μου κάνατε την τιμή να με επιλέξετε ως ένα από τα Μέλη της Κριτικής Επιτροπής του 1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πεζογραφίας  2019  που διοργάνωσε και δη, με απόλυτη επιτυχία αν κρίνουμε από το επίπεδο και τον αριθμό των συμμετοχών «Ο ΚΕΦΑΛΟΣ». Επίσης θα ήθελα να ευχαριστήσω και το σύνολο των συντελεστών για την αγαστή μας συνεργασία και ιδιαίτερα τους εκλεκτούς ομότεχνους της Κριτικής μας, Επιτροπής. Ευχαριστώ θερμά!!!! Όλοι οι συντελεστές είναι άξιοι συγχαρητηρίων!!!!!

1. Ποια θεωρείτε πως είναι τα καταλληλότερα κριτήρια για μία αντικειμενική λογοτεχνική κριτική;

Καταρχάς θέλω να «ξεκαθαρίσω» ότι στο εν λόγω ερώτημα περί αντικειμενικότητας προσωπικά θα απαντήσω εντελώς υποκειμενικά. Κατ’ εμέ είναι σχεδόν αδύνατη, ή αν θέλετε παρά πολύ δύσκολη, η επίτευξη της αντικειμενικότητας σε επίπεδο λογοτεχνικής κριτικής. Είτε το θέλουμε, είτε όχι, στη Λογοτεχνία πολλώ δε, στην Ποίηση,  αλλά  και  στην  Πεζογραφία,  -έστω  και  σε  μικρότερο  βαθμό- οι κρίσεις και οι προσεγγίσεις μας καθορίζονται από την ήδη παγιωμένη οπτική του κάθε Κριτικού, τη δική του, κάθε φορά «αισθητική προσέγγιση»  ή  ακόμη  και  το λόγο και  τον  πλούτο  ή  την  απλότητα  αυτού, όπως αυτά τα χειρίζεται τόσο ο κάθε Λογοτέχνης, όσο και ο κάθε Κριτικός. Άλλωστε οι  ιδιότητες του Λογοτέχνη ως  Πεζογράφου  ή  Συγγραφέα  Δοκιμίων  ή  Παραμυθιών,  όπως  και  αυτή  του Ποιητή, κατ’ εμέ οφείλουν να προπορεύονται  αυτής του Κριτικού, μιας και αναφερόμαστε σε μορφές δημιουργίας. Βέβαια οφείλω να παραδεχτώ ότι στην περίπτωση  της  Πεζογραφίας υπάρχουν ορισμένα τουλάχιστον στοιχεία που μπορούν να κριθούν αντικειμενικά. Ως τέτοια θα μπορούσαν να ιδωθούν η  μορφή,  ο  τρόπος  σύνταξης, και  η  ευχέρεια  και  το  εύληπτο  του  γραπτού  λόγου,  ενώ  στην  περίπτωση  του  Δοκιμίου  ή  της  Επιστημονικής  Μελέτης,  οφείλουμε  να  λάβουμε  υπόψη  μας  και  την  επιστημονικότητα  του  έργου  σε  επίπεδο  έρευνας,  βιβλιογραφίας  και  παραπομπών. Τα  παραπάνω  στοιχεία  στο  σύνολο  τους,  μπορούν να καθορίσουν σημαντικά την αισθητική φόρμα ενός  Πεζογραφήματος.  Μια  φόρμα  βέβαια  που  αλλάζει  ανάλογα  και  με  το  Είδος  του  Πεζού  Λόγου  κάθε  φορά,  μιας  και  άλλο  το  Διήγημα,  άλλο  το  Παραμύθι,  άλλο  φυσικά  το  Δοκίμιο  ή  η  Επιστημονική  Μελέτη.

2. Μιλήστε μας για την εμπειρία σας ως μέλος της κριτικής επιτροπής του «1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πεζογραφίας Κέφαλος».

Δεν  έχω  λόγια!!!!! Αν και  είμαι  αρκετά  χρόνια  στο  χώρο  της  Λογοτεχνίας  θεωρώ  τη  συμμετοχή  μου,  και  σ’  ετούτη  την  τόσο  σημαντική  δράση  του  Αγαπημένου  μας,  «ΚΕΦΑΛΟΥ»,  ιδιαίτερη  τιμή  και  οφείλω  γι’  ακόμη  μια  φορά  να  ευχαριστήσω  εσάς  προσωπικά  Κύριε  Πάστρα,  όπως  και  την Κυρία  Αντωνία  Σαμόλη!!!!!

3. Ποιο θεωρείτε πως είναι το αντίκτυπο ενός λογοτεχνικού διαγωνισμού στο χώρο της σύγχρονης λογοτεχνίας;  

Αν θέλουμε να είμαστε κατά το δυνατόν αντικειμενικοί, έναντι της  λογοτεχνικής «κινητοποίησης» που μπορεί να επιτυχεί ένας έγκυρος και σοβαρός λογοτεχνικός διαγωνισμός, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι ο «αντίκτυπος» αυτός, αυτό που ανέφερα ως «κινητοποίηση» των «αντανακλαστικών» της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας, θα μπορούσαν να ιδωθούν τουλάχιστον ως σημαντικά, δεδομένου ότι ένας τέτοιος λογοτεχνικός διαγωνισμός δεν καλύπτει συνήθως  μόνο τον ελλαδικό χώρο, αλλά και την Κύπρο και σημαντικό «κομμάτι» της Ομογένειας, αναδεικνύοντας  και κινητοποιώντας  παράλληλα  πολλές  άγνωστες  -έστω  προς  στιγμήν-  «νέες»  και  «ισχυρές»  δυνάμεις  του  χώρου  μας,  σε  επίπεδο  νέων  λογοτεχνών. Ένας  τέτοιος  λογοτεχνικός  διαγωνισμός  κατά  την  ταπεινή  μου,  γνώμη  είναι  και  ο  «1ος  Διαγωνισμός  Πεζογραφίας  Κέφαλος  2019»  δεδομένου τόσο  του  υπερβολικά  μεγάλου  αριθμού  συμμετοχών  σε  όλες  τις  ηλικίες,  αλλά  και  της  εξαιρετικής  ποιότητας  και  του  υψηλού,  του  ιδιαίτερα  υψηλού,  επιπέδου  των  συμμετεχόντων  έργων,  στο  σύνολο  των  ειδών.

4. Πως βλέπετε την πεζογραφία σήμερα; Ποιο θεωρείτε πως θα είναι το μέλλον της;

Όσον αφορά τη σημερινή Πεζογραφία προσωπικά θεωρώ ότι σ’ αυτό το επίπεδο υπάρχει το «υλικό» (Καλοί Πεζογράφοι  σε  όλα  τα  είδη  του  Πεζού  Λόγου  μάλιστα, και φυσικά  πλειάδα  από  Όμορφες Δημιουργίες), όμως η  πραγματικά καλή Πεζογραφία δεν προβάλλεται όπως  θα  έπρεπε  ή ελάχιστα προβάλλεται από τα ΜΜΕ. Μιας και το ποιοτικό στοιχείο συχνά δεν πηγαίνει μαζί με το εμπορικό. Σ’ αυτό το σημείο απλά θα έλεγα ότι η σημερινή Πεζογραφία  διανύει ένα δύσκολο παρόν,  ευκολότερο  βέβαια  απ’  αυτό  της  Ποίησης,   αλλά ασφαλώς και έχει δυναμική  και  μέλλον.

5. Μιλήστε μας για το λογοτεχνικό σας έργο.

Το κύριο μέρος του έργου μου, είναι Ποιητικό. Συνέγραψα  βέβαια παράλληλα  μία διδακτορική διατριβή η οποία τιτλοφορείται «Ο Νέος Ανθρωπισμός στο έργο του Γιάννη Ιμβριώτη-Αξιολογικό σύστημα και φιλοσοφική προβληματική», και η οποία βραβεύτηκε ήδη τρις (α)Τιμητικό Βραβείο από τη Διεθνή Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών  Δ.Ε.Ε.Λ,  (β)Βραβείο Φιλοσοφικού Έργου στα πλαίσια των «Βραβείων Αριστείας Συγγραφικού Έργου  2016»  που  διεξήγαγε  η  International  Art  Academy, γ)ΤΟ ΑΡΙΣΤΕΙΟ ΤΩΝ  ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ από το ΚΑΦΕΝΕΙΟ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ (ΣΙΚΕΛΙΑΝΑ 2017)), φιλοσοφικά και ιστορικά δοκίμια  και  παραμύθια.  Ο  αριθμός  βέβαια  των  ποιημάτων  που  έχω  γράψει  θα  μπορούσε  να  χαρακτηριστεί «αστρονομικός»  για  έναν  Ποιητή  στην  ηλικία  μου,  μιας  και  έχω  γράψει  ήδη  περίπου  τέσσερεις  χιλιάδες  ποιήματα,  οχτώ χιλιάδες χαϊκού και τρίστιχα και δύο έπη. Μάλιστα  δημοσίευσα ήδη  επτά ποιητικές συλλογές, οι οποίες τιτλοφορούνται Ανδρομέδα Ένα, (2005), Δωδώνη, Κραυγές, (2006), Πανελλήνια Ένωση Συνεργασίας Νέων Λογοτεχνών, Ανδρομέδα Δύο, (2007), Δωδώνη, Θυμιές, (2012), Ωρίωνας, Αιχμαλωσιά, (2013), Ωρίωνας, Εκ  Βαθέων Ψίθυροι, (2014), Ωρίωνας, Ανατολή, (2015), Ωρίωνας.  Ενώ ήδη κυκλοφορεί  από τις Εκδόσεις Ωρίωνας η όγδοη  και  ήδη  πολυβραβευμένη, αποτελούμενη από 153 Εκατόν Πενήντα Τρία Χαϊκού ποιητική συλλογή μου, και η οποία τιτλοφορείται «Αψίδα».  Επίσης  έχω  συμμετάσχει σε πλειάδα Ανθολογιών  -περί τις τριακόσιες-. Ποιήματα μου, και  Παραμύθια  μου,  δημοσιεύτηκαν σε Λογοτεχνικά Περιοδικά, ενώ το 2015 μετείχα με την Ποιητική Συλλογή μου, Ψίθυροι στα Οδοφράγματα, της Δίγλωσσης (Ιταλικά-Ελληνικά)  Ποιητικής Τριλογίας Ο Χρόνος της Ελπίδας, εκδόσεις Universum.

6. Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;

Να έχει θάρρος, να είναι σεμνός και  έντιμος  και να θέτει στο κέντρο της Προσφοράς του, το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο πέραν της ατομικότητας του. Κι από‘κει και πέρα να κάνει τρία πράγματα να γράφει, να γράφει και πάλι να γράφει.

7. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;

Τα συρτάρια μου, ευτυχώς είναι γεμάτα. Γεμάτα ποιήματα, παραμύθια, τρίστιχα, χαϊ-κού ή δοκίμια. Αν το επιτρέψουν κι οι αντικειμενικές συνθήκες θα είναι χαρά για μένα μια νέα έκδοση.  Ετούτη  τη  φορά  μάλλον  στο  χώρο  του  ιστορικού  δοκιμίου. Θα χαρώ δε, στο εν λόγω πεδίο –της έκδοσης- να ξανασυναντηθούν οι δρόμοι μας, με τις Εκδόσεις ΩΡΙΩΝΑΣ και την Αγαπητή Φίλη μου,  στο  χώρο, Τζένη Λιάππα!!!!!

8. Τελευταία ερώτηση. Μιας και το λογοτεχνικό περιοδικό μας: «Κέφαλος - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς», κλείνει τον ερχόμενο Νοέμβριο τα δύο πρώτα χρόνια λειτουργίας του, θα θέλαμε να μας πείτε την άποψή σας για το έργο που έχει διατελέσει μέχρι τώρα και πως θα προτείνατε να πορευθεί από εδώ και στο εξής. Θα θέλαμε να μάθουμε την άποψή σας. 

Θα  σας  πω  μόνο  μια  φράση.  Είμαι  υπερήφανος  που  υπήρξα  απ’  τους  πρώτους  και  πλέον  ενεργούς  συνεργάτες  ενός  Περιοδικού  όπως  ο  «Κέφαλος»  που  κουβαλά  τη  δύναμη  του  νέου  και  της  αλλαγής  στο  Λογοτεχνικό  χώρο.  Έτσι  και  να  συνεχίσετε  Κύριε  Πάστρα  και  Κυρία  Σαμόλη,  με  εντιμότητα  και  αίσθημα  Λογοτεχνικής  και  Κοινωνικής  Προσφοράς  και  όσον  με  αφορά  θα  είμαι  σταθερά  δίπλα  σας!!!!!


*     *     *



Βιογραφικό Δρ. Μιλτιάδη Ντόβα


Ο Μιλτιάδης Ντόβας γεννήθηκε στα Γιάννενα το 1972. Σπούδασε Φιλοσοφία και Παιδαγωγική είναι δε, Διδάκτωρ Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Εργάζεται ως Εκπαιδευτικός  Ειδικής Αγωγής. Συνέγραψε πέραν της διδακτορικής του, διατριβής η οποία τιτλοφορείται «Ο Νέος Ανθρωπισμός στο έργο του Γιάννη Ιμβριώτη-Αξιολογικό σύστημα και φιλοσοφική προβληματική», και η οποία βραβεύτηκε ήδη τρις (α)Τιμητικό Βραβείο από τη Διεθνή Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών  Δ.Ε.Ε.Λ,  (β)Βραβείο Φιλοσοφικού Έργου στα πλαίσια των «Βραβείων Αριστείας Συγγραφικού Έργου 2016» που διεξήγαγε η International Art Academy  και  η International  Art  Society, γ)ΤΟ ΑΡΙΣΤΕΙΟ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ από το ΚΑΦΕΝΕΙΟ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ (ΣΙΚΕΛΙΑΝΑ 2017)), φιλοσοφικά και ιστορικά δοκίμια, παραμύθια, τέσσερις χιλιάδες ποιήματα, οκτώ χιλιάδες χαϊ-κού και τρίστιχα και δύο έπη. Δημοσίευσε οκτώ Ποιητικές Συλλογές, οι οποίες τιτλοφορούνται: Ανδρομέδα Ένα, (2005), Δωδώνη, Κραυγές, (2006), Πανελλήνια Ένωση Συνεργασίας Νέων Λογοτεχνών, Ανδρομέδα Δύο, (2007), Δωδώνη, Θυμιές, (2012), Ωρίωνας, Αιχμαλωσιά, (2013), Ωρίωνας, Εκ Βαθέων Ψίθυροι, (2014), Ωρίωνας, Ανατολή, (2015), Ωρίωνας, Αψίδα, (2018), Ωρίωνας. Συμμετείχε σε πλειάδα Ανθολογιών –περί τις τριακόσιες και πλέον-. Ποιήματα του, δημοσιεύτηκαν σε Λογοτεχνικά Περιοδικά. Το 2015 μετείχε με τη Συλλογή του, Ψίθυροι στα Οδοφράγματα, της Δίγλωσσης (Ιταλικά-Ελληνικά) Ποιητικής Τριλογίας Ο Χρόνος της Ελπίδας, εκδόσεις Universum. Έτυχε πολλών βραβεύσεων -περί τις πεντακόσιες-. Είναι Τακτικό Μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών, Ε.Ε.Λ, της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Λογοτεχνίας, της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών, της Διεθνούς Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, Δ.Ε.Ε.Λ, της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών, Π.Ε.Λ, της  Αμφικτυονίας  Ελληνισμού,  της  οποίας  και  τυγχάνει  Εκπρόσωπος  για  την  Περιοχή  των  Ιωαννίνων,  της Ένωσης Λογοτεχνών Βορείου Ελλάδος, Ε.Λ.Β.Ε, του Ε.Π.Ο.Κ, του Ομίλου UNESCO Τεχνών Λόγου Επιστημών Ελλάδος, του Π.Ε.Σ.Ε.Α,  της Ε.Ε.Π.Ε.Κ, -η  οποία του έχει απονείμει και τον τίτλο του Διακεκριμένου Μέλους, της HCCMA και πολλών άλλων Λογοτεχνικών και Επιστημονικών Ενώσεων και Οργανισμών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Περιμένουμε τις απόψεις σας!