Συνέντευξη με τον λογοτέχνη Λεόντιο Πετμεζά - ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ - ΚΕΦΑΛΟΣ

To Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς για το βιβλίο, τη λογοτεχνία, την ποίηση, τους λογοτέχνες και τις τέχνες.

ΝΕΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Πέμπτη, 25 Ιουλίου 2019

Συνέντευξη με τον λογοτέχνη Λεόντιο Πετμεζά - ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ




Ο «ΚΕΦΑΛΟΣ - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς» έχει ξεκινήση μία νέα δράση με τίτλο: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ» (ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ 3ο ΤΟΜΟ γίνονται δεκτές έως τις 31/12/2019 - ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ: ΕΔΩ) και προσκαλεί όλους τους Λογοτέχνες, Ποιητές και Συγγραφείς να συμμετάσχουν σ' αυτήν. Σκοπός της εν λόγω δράσης είναι η προβολή μέσω αφιερωμάτων και συνεντεύξεων των σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών, Ποιητών και Συγγραφέων, είτε έχουν εκδώσει κάποιο βιβλίο είτε όχι και η δημιουργία του πρώτου τόμου της «Ηλεκτρονικής Εγκυκλοπαίδειας των Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών», η οποία έχει συσταθεί σε μία ανεξάρτητη ιστοσελίδα με τη μορφή ηλεκτρονικών τόμων και την έκδοση δωρεάν e-book.

Στη σημερινή μας παρουσίαση στα πλαίσια της δράσης: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ», θα σας παρουσιάσουμε τον λογοτέχνη, Λεόντιο Πετμεζά, ο οποίος συμμετέχει στην «Εγκυκλοπαίδεια Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών» και απάντησε στις ερωτήσεις του Δημοσιογράφου, Λογοτέχνη και Εκδότη του Περιοδικού Κέφαλος, κ. Πλούταρχου Πάστρα, για το λογοτεχνικό του έργο, τα βιβλία και τη λογοτεχνία. 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΛΕΟΝΤΙΟ ΠΕΤΜΕΖΑ


1. Αν έπρεπε να δώσετε έναν ορισμό για τη λογοτεχνία, ποιος θα ήταν αυτός;

Πιστεύω  πως με τον όρο λογοτεχνία αναφερόμαστε διευκρινιστικά και καθορίζουμε  κάθε έντεχνη γραπτή κατά κανόνα και  έννοια επεξεργασμένη απόδοση που προέρχεται  από τον προφορικό λόγο και την σκέψη χωρίς αυστηρά, στενά  η συγκεκριμένα  όρια.                             
Είναι το σύνολο στοιχειοθετημένων συνειρμών, καθορισμών και εμπνεύσεων που διοχετεύονται σε κείμενα με σκοπό να δημιουργήσουν ένα ενιαίο ανάγνωσμα με επίγνωση, διοργάνωση και ταύτιση  .                                                               
Η λογοτεχνία μέσα από ποικίλες διαδρομές περιλαμβάνει ενότητες κατευθυντήριες για τον αναγνώστη που του επιφυλάσσουν ενημέρωση, γνώσεις, καταρτίσεις ,ομφαλοσκοπήσεις και εκπλήξεις.                                                  Η οντολογική εξέταση της προσφέρει αισθητική ανταμοιβή με  εσωτερικά  κριτήρια  αυτοτέλειας που προσδιορίζουν τα σταθερά χαρακτηριστικά  της μυθοπλαστικής γραφής αλλά και της  αποκλίνουσας χρήσης της γλώσσας. Η ιστορική και εξελικτική εξέταση της αφήνει να διακριθεί η  μελέτη που είναι χρήσιμη για τις διατυπώσεις  και για την κατανόηση των μεταβολών που επιφέρει  η αντιμετώπιση της  κάθε ιδιάζουσας ιδιομορφίας.

2. Τι μπορεί να προσφέρει η λογοτεχνία στο σύγχρονο άνθρωπο;

Τον κάνει να ταξιδεύει  σε μαγευτικούς  και  άγνωστους τόπους, να ονειρεύεται  πολυκύμαντες  διαστάσεις και πολύσημες  αλληλουχίες  που χωρίς την ποίηση  δεν θα μπορούσε να φανταστεί ούτε να προσεγγίσει. Του επιτρέπει να ψυχαναλύεται και να εντρυφά σε  απρόσμενες προθέσεις  και παλινδρομήσεις. Ενυδατώνει ταξίδια και παιχνίδια περιπέτειας ,περιπλάνησης , περιήγησης  και ψυχοθεραπείας που εμπλουτίζουν τις αποσκευές του αναγνωστικού κοινού. Εύληπτες  λεωφόρους διαβουλεύσεων  και κατευθύνσεις που δεν έχουν καμία σχέση με αυτές που κάνουμε σε χώρες του εξωτερικού η σε άλλα μέρη της χώρας μας. 

3. Η ποίηση στις ημέρες μας δεν έχει τη θέση που κατείχε παλαιότερα. Για ποιο λόγο πιστεύετε πως συμβαίνει αυτό και πως θεωρείτε ότι θα είναι το μέλλον της;

 H ποίηση σήμερα  αν και τροποποιήθηκε η θέση της παραμένει διαχρονικά μια  επαναστατική  διαδικασία, μια πολιτική πράξη. Είναι  συνέπεια και απόρροια μετατοπίσεων και μεταλλαγών. Δεν έχει  βέβαια σχέση  με  την λυρική έξαρση  άλλων χρόνων γιατί βρίσκονται σε διαφορετικό επίπεδο ,τόνο και ρυθμό τα δεδομένα, οι επιρροές , οι προβληματισμοί, οι  επηρεασμοί και τα ερεθίσματα που οπλίζουν την πέννα . Είναι διαφορετικές οι παραστάσεις  και οι συναρτήσεις  που καλείτε να αποκωδικοποιήσει  και να υπηρετήσει ο ποιητής. Ωστόσο το μέλλον της δεν είναι δυσοίωνο είναι ευοίωνο.          
Η σφαίρα της μέσα από την αλματώδη εξέλιξη των πραγμάτων  ανασυγκροτείτε, προσαρμόζεται  και ακολουθεί τις νέες νόρμες διατηρώντας  όμως προηγούμενες συνταγές και εφαρμογές . Αντιτάσσεται, κρίνει, λοιδορεί, ψέγει, καταγράφει, και τελικά προκαταβάλλει και καταβάλει  την κοινωνική πραγματικότητα .                  Σε εμπορικό επίπεδο δεν έχει σημειώσει τεράστια επιτεύγματα.                
Ο κόσμος σήμερα δεν διαβάζει ιδιαίτερα . Παρακολουθεί περισσότερο  κινηματογραφικές ταινίες και μουσικά προγράμματα. Επίσης ασχολείται υπερβολικά με την λαγνεία  του λεγόμενου  κυβερνοχώρου και  τις σειρήνες των  κοινωνικών  μέσων δικτύωσης  . Ας ελπίσουμε πως το απώτερο μέλλον θα  είναι διαφορετικό .

4. Και τώρα μία δύσκολη ερώτηση. Τι σημαίνει για σας ποίηση;

Ποίηση είναι ο τρόπος έκφρασης και απόδοσης των σκέψεων με σχετική και συμπτωματική οικονομία χώρου. Είναι αρκετά σημαντικό να μπορούμε με λίγες λέξεις να δώσουμε υπόσταση και οντότητα σε μηνύματα και νοήματα, να σκιαγραφήσουμε ,να αφηγηθούμε και να απεικονίσουμε στάσεις  με δεκτικότητα και αναθεώρηση .Η προσφορά της είναι ερασμιακή. Κάνει την μνήμη να υπερβεί το χρόνο και εξιχνιάζει την αρμονία της αλήθειας. 

5. Πότε ξεκινήσατε ν’ ασχολείστε με την τέχνη του λόγου και ποιος ήταν ο λόγος που σας παρότρυνε;

Σε πολύ μικρή ηλικία όταν έγραφα εκθέσεις που ξεχώριζαν. Διάβαζα εξωσχολικά βιβλία και κάπως γρήγορα  γεννήθηκε η ανάγκη και η επιθυμία να γράψω, να εκθέσω απόψεις σε ποιητικό και πεζό λόγο.               Με παρότρυνε ωε κινητήριος δύναμη  μια διαρκής αναζήτηση που φάνηκε έντονα και θέριευε με τον καιρό . Σίγουρα επηρεάστηκα από το περιβάλλον της οικογένειας μου ,από τους γονείς μου που ήταν καλλιεργημένοι  και συναναστρέφονταν με ανθρώπους με πνευματική κατάρτιση. Έτσι λίγο αργότερα δημιουργήθηκαν οι πρώτες ιδιωτικές εκδόσεις που πραγματοποίησα  με τις συλλογές ‘’Δεσπόζουσα σκεπτομορφή»το 1988 με ελεύθερο στίχο, «Ωδές ανθρώπων» το1992 με αφαιρετική πτυχή, «Κολάζ» το 1994 με παρέμβαση πεζού λόγου και  «Διάσταση ζωής»  το1996 με  αντισυμβατικό, αντιμιλιταριστικό και αντιρησσιακό προσανατολισμό. 

6. Γιατί γράφετε;

Γράφω για να εξωτερικεύσω συναισθήματα  από ακατάβλητα μονοπάτια, τολμώντας να παρουσιάσω στο χαρτί  υλικό ψυχοσύνθεσης . Εξορύσσω με αυτογνωσία έναν πλούτο αδήριτα .Με χαρισματικούς συμβολισμούς, ευφρόσυνη και θεραπευτική αγωγή .Δίνω υπόσταση και μορφή σε εσωτερικές φωνές και δυναμώνω  επιθυμίες.                                        
Δημιουργώ μια ατμόσφαιρα οσμώσεων για να αποδώσω τον κύκλο του γίγνεσθαι, την πρωτοκαθεδρία των μεγεθύνσεων , την ροή των επενδύσεων , την χροιά  των καταλύσεων, τον θρύλο  της περίκλειστης αναγκαιότητας, τις δομές της αέναης ενόρασης, τις  συλλήψεις της μετουσίωσης του ορίζοντα  και της κινητικότητας. Θέλω να διαρρηγνύω τα δεσμά της κομφορμιστικής  φρόνησης με αγωνιστικότητα ,πρωτοποριακή και νεωτεριστική σύζευξη.    

7. Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας; 

Οι καθημερινοί άνθρωποι, οι φίλοι, οι συγγενείς , τα γεγονότα και τα συμβάντα  που είναι σημαντικά και επηρεάζουν την ζωή του κοινωνικού συνόλου  καθώς  επίσης και οι εντυπώσεις της στιγμής, οι ψυχικές αξιώσεις, οι ανισότητες ,οι κατακερματισμοί, τα μυστήρια των περισκέψεων. Σταχυολογώ  με προσήνεια και έφεση  επεισοδιακά μοτίβα και επιμέρους διαλεκτικές σχέσεις που οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στην μέθεξη ,στην κάθαρση  και τελικά στην  λύτρωση.

8. Με ποιο λογοτεχνικό είδος ασχολείστε περισσότερο;

Με την ποίηση το δοκίμιο, το μυθιστόρημα. Επίσης γράφω θέατρο και κριτική.

9. Μιλήστε μας για το λογοτεχνικό σας έργο.

Είναι πολυδιάστατο. Ποίηση, λογοτεχνία ,δοκίμιο, κριτική που δεν περιορίζεται στο χώρο του βιβλίου αλλά και στο χώρο των εικαστικών όπου επίσης χρησιμοποιώ λογοτεχνικό ύφος .Στην δόμηση που χρησιμοποιώ  η ανασύνθεση και η αναδιοργάνωση καταλήγει αφαιρετικά στην αντιδιαστολή του πεπερασμένου και στην προσθετική διευθέτηση των παρορμήσεων. Δεν στέκομαι στην αναμενόμενη συγκυρία  των συνδυασμών από υπολογισμένες χειρονομίες. Αναλύω με παραπομπές, ανακυκλώνω στοχασμούς και τονίζω την εκφραστική εφευρετικότητα. Στρατεύομαι σε ανατρεπτικές εκφάνσεις και σε μη συνήθεις  φόρμες εκποίησης .

10. Πείτε μας λίγα λόγια για το τελευταίο σας βιβλίο που έχει τίτλο: «Aρχείο Συνείδησης ». 

Πρόκειται για την τρίτη επανέκδοση του ποιητικού βιβλίου μου  που έγινε το 2016.Εγιναν αρκετές παρουσιάσεις και προκάλεσε συζητήσεις με ενδιαφέρον. Δεν είναι βιογραφικό. Ο πυρήνας των αυθεντικών τάσεων  του  διαιωνίζεται μέσα από τους συσκεπτόμενους ιριδισμούς της διαχρονικότητας  και την ενεργητική ευρηματικότητα της πληρότητας που εμπεριέχει. Απασχόλησε την κριτική  και έλαβε εγκωμιαστικά και θετικά σχόλια .                                                            Η πολιτισμολόγος  Μαριλένα  Φωκά σε κριτικό άρθρο της σε γνωστή αθηναϊκή εφημερίδα  φώτισε απόλυτα το περιεχόμενο του  επισημαίνοντας μεταξύ άλλων:  ’’…..στις σελίδες του βιβλίου διαμφισβητείται καταλυτικά η ουσιώδης βάση του Νιτσεϊκού φιλοσοφικού ιδεώδους. Η δημιουργία και αυτοπραγμάτωση του υπερήρωα που είναι το κυρίαρχο μοντέλο των σύγχρονων κοινωνιών δεν φαίνεται να είναι εφικτή στο δοσμένο κοινωνικό πλαίσιο που περιγράφεται στην εν λόγω συλλογή.                             
Οι μορφές του, που εντάσσονται με αμεσότητα στο λόγο, ένα ζευγάρι σε διάλογο, έχουν έντονο το στοιχείο του αντιήρωα. Ξεκινούν ένα ταξίδι αυτογνωσίας την στιγμή που έρχονται αντιμέτωποι με την οδυνηρή συνειδητοποίηση μιας ουσιαστικής έλλειψης : αυτής της ελευθερίας τους…..
Κυρίαρχο μοτίβο στο ‘’Αρχείο Συνείδησης ‘’ είναι η προσδοκώμενη ελευθερία που ταυτίζεται με την γνώση και το φως. Το φως, μια αυθύπαρκτη οντότητα, φορέας χαράς και ευτυχίας που η επίδραση του είναι μεν καταλυτική αλλά η ουσία του δεν έχει πλήρως κατανοηθεί .     
Ο στίχος είναι ελεύθερος, ο λόγος αφαιρετικός που καλεί τον ακροατή    να συμπληρώσει το νόημα του, οι λέξεις αιχμηρές και τα νοήματα κατά παράθεση καταδεικνύουν την αδυναμία της ολοκλήρωσης της ανθρώπινης ύπαρξης ‘’.        Η  συγκεκριμένη κριτική  είναι αρκετά κοντά στο πνεύμα  μου και γι αυτό την ξεχωρίζω.

11. Ποια είναι η αγαπημένη σας ώρα μέσα στην ημέρα που κάθεστε και γράφετε;

Συνήθως γράφω τις απογευματινές ώρες. Εμπνέομαι τις μέρες  της χειμωνιάτικης λιακάδας, του βροχερού καιρού, του περάσματος  στην άνοιξη και στο φθινόπωρο. Επίσης τις νυκτερινές ώρες κοντά στο τζάκι και τα ήρεμα καλοκαιρινά πρωινά στην εξοχική κατοικία.


12.  Πως είναι η ζωή ενός λογοτέχνη στα χρόνια της κρίσης;

Όπως όλων των ανθρώπων που βιώνουν την κατάσταση αυτή.                          Βέβαια αν ο λογοτέχνης έχει και κάποιο  βιοποριστικό επάγγελμα τα πράγματα είναι διαφορετικά. Κινείτε με προοπτικές αντιμετώπισης και ελαχιστοποίησης απέναντι  στις επιπτώσεις της κρίσης.                                                       
Πιστεύω πως πρέπει να υπάρχει και μια άλλη επαγγελματική απασχόληση σε όσους γράφουν αφ ενός για να μπορούν να σταθούν οικονομικά αυτοί και η οικογένεια τους  και αφ εταίρου γιατί έτσι  λειτουργούν σαν ενεργοί πολίτες μέσα στην πολιτική, κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα. Αυτό δεν είναι κάτι παράξενο η περίεργο.                                                                                
Και σε άλλες εποχές οι λογοτέχνες είχαν και κάποιο άλλο επάγγελμα . 

13. Πως θα χαρακτηρίζατε τη λογοτεχνική παραγωγή σήμερα;

Είναι πλούσια και ίσως υπέρμετρη, πολλές φορές ξεφεύγει  εκτός της απαραίτητης και απετούμενης κλίμακας. Αυτό είναι θετικό αλλά και αρνητικό. Το ότι υφίσταται όμως αυτή η κατάσταση σίγουρα είναι υπέρ της λογοτεχνίας.

14. Ποιο θεωρείτε πως είναι το μυστικό της επιτυχίας ενός Best Seller;

Σίγουρα την υπόθεση του βιβλίου αλλά και το σωστό μάρκετινγκ.                      Το πρώτο μόνο του  δεν βοηθά τα πράγματα. Έχουμε τις περιπτώσεις αρκετών βιβλίων με ποιότητα ,υπόθεση, σωστή γραφή και τοποθέτηση των λέξεων που δεν περπάτησαν  ποτέ στην κορυφογραμμή  ούτε πήραν ποτέ τον τίτλο του Βest Seller.  Αντίθετα προβλήθηκαν υπερβολικά και τιμήθηκαν με τον τίτλο βιβλία που είναι μέτρια λογοτεχνικά.  


15. Αν έπρεπε να επιλέξετε ανάμεσα στο έντυπο ή στο ηλεκτρονικό βιβλίο, εσείς ποιο θα επιλέγατε; 

Προτιμώ το έντυπο βιβλίο για να εμπεδώσω καλύτερα το περιεχόμενο του παρά το ηλεκτρονικό. Βέβαια έχω συλλάβει τον εαυτό μου συχνά να διαβάζει το ηλεκτρονικό βιβλίο που είναι εξίσου μια καλή εμπειρία .    Έτσι δεν τάσσομαι απόλυτα με καμία από τις δύο επιλογές. 

16.  Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;

Κυρίως να διαβάζει, να ενημερώνεται  και να μελετά. Κάθε είδους και θεματολογίας βιβλία. Από εκεί ξεκινούν όλα. Δεν πρέπει να καταναλώνει τον πολύτιμο χρόνο του σε δημόσιες  σχέσεις και ανούσιες εμπλοκές πιστεύοντας πως έτσι θα προωθήσει και θα προβάλλει περισσότερο το έργο του. Αυτός ο δρόμος δεν είναι πάντα ο κατάλληλος η είναι μέχρι ένα σημείο.   

17. Τώρα ας περάσουμε στην πλευρά του αναγνώστη. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;

To ‘’Τίποτα δεν χαρίζεται’’ της   Μάρως Δούκα εκδ. Πατάκη 2016.            Την Μάρω Δούκα την παρακολουθώ πολλά χρόνια  και παλαιότερα διάβασα δύο μπορεί και τρείς φορές το βιβλίο της ‘’ Η Αρχαία Σκουριά’’.

18. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας συγγραφείς;

Είναι αρκετοί .Ενδεικτικά ο Καζαντζάκης,ο Καραγάτσης, ,η Καρυστιάνη, η Ζατέλη,η Κατερίνα Γώγου,η Νοέλ Μπάξερ, ο Dostoevski,  ο Falkner, o Αrthrur  Μiller, ο Umberto  Εcο και κάπως περισσότερο ο Harold  Pinter. 

19. Ποια είναι τ’ αγαπημένα σας βιβλία;

Τα βιβλία :‘’Το όνομα του ρόδου ’’,’’Η αναγκαιότητα της αλλαγής ‘’ του Κrishnamurti’’,’’Το Κεφάλαιο ‘’ του Karl Marx,’’Περί ιδιοκτησίας’’ του Proudhon ,’’ Το Ουράνιο Τόξο’’  της Pearl Buck.                                                Επίσης με μάγεψε το βιβλίο ‘’Η Βιογραφία του Πατρογονικού ’’ της Μάγκυ Κριθαρέλλη  που είχα την ευκαιρία και την χαρά να  παρακολουθήσω  στο θέατρο σε σκηνοθεσία του Θοδωρή Γκόνη.                   
To βιβλίο με άγγιξε συναισθηματικά  και νοσταλγικά γιατί αναφέρεται σε παραδοσιακό σπίτι με ψηλή οροφή και εξαιρετική αισθητική χώρου  που υπάρχει μέχρι σήμερα. Ακριβώς όπως το σπίτι που μεγάλωσα που σήμερα όμως είναι πολυκατοικία.  

20. Τελευταία ερώτηση. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;

Έχω έτοιμη  μια νέα ποιητική συλλογή που θα εκδοθεί μέσα στον νέο χρόνο. Έχω κληθεί και θα συμμετάσχω και φέτος σε επιτροπές διαγωνισμών λογοτεχνίας. Επίσης συνεχίζω να διδάξω  μαθήματα δημιουργικής και επαγγελματικής γραφής. Νιώθω ικανοποίηση και δικαίωση που πολλοί από τους μαθητές μου των τελευταίων χρόνων έχουν ήδη εκδώσει δύο και τρία βιβλία. Με τιμά το γεγονός ότι μου ζητούν να γράψω πρόλογο στα βιβλία τους και να είμαι στο πάνελ των παρουσιάσεων που κάνουν.

*     *     *




Ψεύτικα λόγια
(του Λεόντιου Πετμεζά) 

Ψάχνεις φαντάσματα εκεί που δεν υπάρχουν
μορφές που έφυγαν που χάθηκαν στο χθες.
Γυρεύεις πρόσωπα στην νύχτα ,στο σκοτάδι
εκεί που έσβησαν ελπίδες και χαρές.

Ήτανε άνθρωποι που δεν κοντά σου
Όσο κι αν νόμιζες ήταν τόσο μακριά.
Ήταν εκείνοι που είχαν γίνει  η σκιά σου
για να τους δώσεις καθετί απλόχερα.

Ψεύτικα λόγια, νουθεσίες, θεωρίες
χρόνια και χρόνια ,άκουσες πολλές φορές
και  ήταν ο τρόπος για να δώσεις ερμηνείες
σε μια ζωή γεμάτη με αναφορές.

Μα ευτυχώς δεν έκανες το λάθος
να μείνεις να πιστέψεις σε όλο αυτό το τίποτα
όμως προχώρησες μπροστά με άλλο πάθος
με μια άλλη αλήθεια  οδηγό σου στο χιονιά .                        





Ελεγειακή διάθεση
(του Λεόντιο Πετμεζά) 

Στη χαίτη των ανέμων με αντιπερισπασμό
η εποπτική ομοιογένεια  της χρωματικής παλέτας
με ελεγειακή διάθεση έξαρσης και άκαμπτη οξύτητα 
πλάθει αφηγηματικές περιηγήσεις  που  ερμηνεύουν
τα ύπατα κάστρα του ασύστολου ρομαντισμού.      
Με  ανεξάλειπτες στιγμές  ψυχικής ανάτασης
και  αποκαλυπτικούς κυματισμούς  φλογισμένης κίνησης 
η επιταγή της ύπαρξης διεγείρει και ανασυνθέτει
αδιάβλητα τα εξαγνισμένα εκμαγεία της αλήθειας.
Το ανυπόκριτο υπόβαθρο της αισθησιαρχίας
των πυρόξανθων συνειρμών  με ένστικτο απόκλισης
επιτάσσει  τις απογυμνωμένες  βολές των στοχασμών.




Αρμονικές  αναλογίες
(του Λεόντιου Πετμεζά) 

Οι  αρμονικές αναλογίες των αναπαλμών
μέσα  στις προεκτάσεις των εράσμιων σκιρτημάτων
διαιωνίζουν όσο μπορούν τα  χαρούμενα όνειρα.
Κρατούν προσεκτικά  με διαμεσολάβηση
το ψυχρό χοηφόρο οικοδόμημα  της άνωσης
στους εγκάρσιους άμεσους  διαδρόμους 
της υπολογισμένης στατικής αδημονίας.
Οι γιγάντιοι βράχοι της ακατάβλητης ανατροπής 
θεριεύουν και εναντιώνουν τους πηγαίους πόθους
του ημερονύκτιου ρίγους με απολήξεις.



*     *     *



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΛΕΟΝΤΙΟΥ ΠΕΤΜΕΖΑ

Σπούδασε  Πολιτικές  Επιστήμες και Δημόσια Διοίκηση στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Αποφοίτησε με άριστα από την Σχολή του Εθνικού Ωδείου. Παρακολούθησε το τμήμα δημοσιογραφίας του Ιδρύματος Μπότση.                                                 
Παρακολούθησε ιστορία τέχνης  στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και στην Αμερική  .  
Εργάστηκε ως εικαστικός κριτικός , βιβλιοκριτικός ,κριτικός θεάτρου  και κινηματογράφου  μεταξύ άλλων στις εφημερίδες: Εξόρμηση, Πρώτη, Επικαιρότητα, Εβδόμη, Απογευματινή, Αυριανή, Απόφαση, Αθηναϊκή, Όνομα, Ακρόπολη, Εξουσία, Μεσημβρινή, Ελεύθερος, Αδέσμευτος Τύπος, Ελεύθερη Ώρα, Nέα  Ελλάδα ,24 Ωρες,48  Ώρες, Αυγή,Hellenic Times, National.
Στα περιοδικά : Οριοθέτης, Ομπρέλα, Κουάριος,Crash,Αλαρμ, Συλλογές,Gallery Guide,Ένα, Και, Opticon, Kummite Word.
Στους τηλεοπτικούς σταθμούς  Ετ1,  Κανάλι 29,Κανάλι  5                        
New, Tempo,Τv Magic,902 Tv, Seven  x,Ηigh.                                               
Επίσης εργάστηκε σε ραδιοφωνικούς σταθμούς .                                               
Από το 2004 έως το 2013 διετέλεσε καλλιτεχνικός Διευθυντής και  επιστημονικός σύμβουλος  του εικαστικού θεσμού "Τέχνης Φλόγα" του Υπουργείου Πολιτισμού  
Συμβάλει στην διοργάνωση εκθέσεων, παρουσιάσεις εκδόσεων, φεστιβάλ ,δρώμενων τέχνης και πολιτισμού.                                                                   
Προλογίζει  βιβλία ,καταλόγους εκθέσεων, εκθέσεις.                                          
Μεταξύ άλλων έχει προλογίσει  τα εικαστικά αφιερώματα :στην Μαρία Κάλλας,(2009) ,στην Μελίνα  Μερκούρη (2011) ,στην Frida Kalo (2012), στον Θόδωρο Αγγελόπουλο (2012).                                                                                      Τις ανθολογίες για τα 100 χρόνια από την γέννηση του Νικηφόρου Βρεττάκου (2012) και τα 150 χρόνια από την γέννηση του Κωνσταντίνου Καβάφη(2013),
Τα αγιογραφικά ημερολόγια (2015 και 2016)  και  τα αγιογραφικά αφιερώματα των ετών( 2013-2018) της βραβευμένης αγιογράφου Μαριλένας Φωκά.              
Ποιήματα του ανθολογήθηκαν  στον ετήσιο τόμο ‘’Πολύπτυχο’’(2001), στα ποιητικά ημερολόγια των εκδόσεων ‘’Ιωλκός’’ (2012,2013,2016,2017,2018) στο ανθολόγιο της Ένωσης πολιτιστικών φορέων Έβρου(2014).                                και στις  ανθολογίες  των εκδόσεων ‘’Οστρια’’(2015,2018) .                            Κείμενα και δοκίμια του συμπεριλαμβάνονται σε εκδόσεις.                                  Έχει γράψει 7 βιβλία:                                                                                  ‘’Η αισθητική ενατένιση του Κώστα Ευαγγελάτου’’ εκδ. Συλλογές (2001) δοκίμιο εικαστικού ήθους  με πρόλογο από την βραβευμένη με κρατικό βραβείο Ιωάννα Καρατζαφέρη .
‘’Στιγμές του χρώματος ’’εκδ. Ασπιώτη (2002) κριτική προσέγγιση  για τον φωβισμό.                                                                                                  ‘’Μεταίχμιο εικαστικής λύσης’’ εκδ.Αλφειός (2003),κριτική προσέγγιση για τον ιμπρεσιονισμό.                                                                                        ’’Συνειδησιακές ρήσεις’’ εκδ. Συλλογές (2009) ποίηση με πρόλογο από την ηθοποιό  Άννα  Φόνσου,                                                                                  ’’Γιάννης Κουτσοχέρας  ο ηθοπλάστης διανοούμενος της πολιτικής συνείδησης’’ εκδ. Ιδρύματος Κουτσοχέρα(2010) ,δοκίμιο με πρόλογο από την φιλόλογο Σοφία Πετμεζά,                                                                                 
‘’Αρχείο Συνείδησης’’ εκδ. Καιροί Δράσης (2011),ποίηση με εικαστικές συνθέσεις  του Κώστα Ευαγγελάτου και κριτικές  για την πέννα του από τους Έλλη Αλεξίου, Διδώ Σωτηρίου, Λιλή Ζωγράφου, Μαρία Ιορδανίδου, Λιλίκα  Νάκου και άλλους.
‘’Κώστας Ευαγγελάτος,Art-Est’’ εκδ.Αrt Sudio Est (2014) ,κριτική προσέγγιση στα  35 χρόνια performances του  καλλιτέχνη.                                                
Έχει γράψει  18 θεατρικά έργα :                                                                    
’Η άλλη πλευρά είναι πάντα το τίποτα’’ (1982),                                                ’’Ήταν ψεύτικη αγάπη’’ (1985),                                                                  
’’Το πάνω δωμάτιο’’ (1988),                                                                            
’Πού είναι το χαρτί;’’ (1989),                                                                        
Οσμή από γλυκό’’ (1993),                                                                            
’’Υπόθεση παγκαρίου’’ (1994),                                                                     
’’Παράξενη γυναίκα’’ (1996),                                                                        
’’Πορεία πάθους’’ (1998),                                                                                ’’Σκέψη συνείδησης ‘’(1999),                                                                        ’’Μέσα στο χρυσό κουτί’’ (2000),                                                            ’’Περιμένοντας και το δεύτερο ‘’(2001),                                                            ’’ Όχι αμοιβαία έλξη’’ (2003),                                                                          ’’Η πρώτη λαμπερή μέρα’’ (2004),                                                                ’’Άνοιξε αυτή την πόρτα’’ ( 2006),                                                                  ’’Αν έρθει πάλι εκείνος’’ (2007),                                                                      ’’Μπαλάντα στο μύθο του Περλιπλίν’’ (2010), εμπνευσμένο από το Federico Garcia Lorca ,                                                                                              ‘’Περιμένοντας τον… Πίντερ’’ (2011),εμπνευσμένο από τον Harold  Pinter.            ’’Σε έχω  περιμένει ….μια ζωή’’(2016).                                                      Συμμετέχει ως εισηγητής σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια - συμπόσια λογοτεχνίας και  τέχνης .                                                                                 Γράφει  αναλύσεις, προσεγγίσεις, κριτική τέχνης  και βιβλιοκριτική σε έντυπα και ηλεκτρονικά Μμε.                                                                                    Ασχολείται με την μελέτη ,την έρευνα και  την εκτίμηση έργων τέχνης.              Από το 2014 ως σήμερα είναι επιστημονικός σύμβουλος στην Ελληνική Ακαδημία τέχνης και πολιτισμού .                                                      
Συνεργάζεται με Δήμους, Υπουργεία, πρεσβείες, περιφέρειες, μουσεία, πνευματικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα, εκδοτικά συγκροτήματα, πολιτιστικά, μορφωτικά κέντρα και χώρους τέχνης
Εδώ και δύο χρόνια εργάζεται  ως εικαστικός κριτικός και καλύπτει  σημαντικά πολιτιστικά γεγονότα της Ελλάδας και του εξωτερικού στην καθημερινή εφημερίδα  Λόγος.                                                                                    
Το 2018 έγραψε τον πρόλογο στo  βιβλίο ‘’Ο Θεός έχει χιούμορ ‘’ του συγγραφέα Γιώργου Τσαγγαρίδη και την δραματουργική επεξεργασία στο θεατρικό ανέβασμα του βιβλίου .                                                                                  
Έχει τιμηθεί με διακρίσεις από επιστημονικούς, ανθρωπιστικούς  και πολιτιστικούς φορείς.                                                                                                        Μεταξύ άλλων από:                                                                                        Τον Σύλλογο Ελλήνων Λογοτεχνών(1ο βραβείο ποίησης)(1988), την εφημερίδα Ελεύθερος(1ο βραβείο ποίησης(1998), την Ενωτική πορεία  συγγραφέων (1ο βραβείο ποίησης),(1999), την Πανελλήνια  Ομοσπονδία Αντιστασιακών Οργανώσεων (1ο βραβείο ποίησης) ( 2001). Επίσης  έχει βραβευτεί με επαίνους αναγνώρισης από: την Πνευματική Ολυμπιάδα με έπαινο προσφοράς (2002), το Οσπιταλιερικό  τάγμα του Αγ. Λαζάρου της Ιερουσαλήμ  με τον τίτλο του ιππότη και τιμητικό παράσημο,(2009), το Μedia Group Νεάπολις με το  αριστείο προσφοράς ( 2010). Το Πανεπιστήμιο Αθηνών (2011), την Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού (2013), την Πανελλήνια  Ένωση Φίλων Ολυμπιακού (2013) , την Λέσχη Lions Μαρουσίου (2013), την Unesco Πειραιώς και Νήσων (2014),  την Ευρωπαική Εταιρία Επιστημόνων Λογοτεχνών-Καλλιτεχνών(2014), την Φιλολογική Στέγη Πειραιά(2017).                                                            
Είναι  μέλος της Ένωσης Συντακτών Περιοδικού –Ηλεκτρονικού Τύπου  (Εσπητ) στην οποία έχει αναπτύξει συνδικαλιστική δράση και έχει  συμμετάσχει  σε επιτροπές και της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων(Efj).                      Βιογραφικά στοιχεία του περιλαμβάνονται σε λήμματα  στο αγγλικό λεξικό 2000 Oustanting Artists  and  Designers of  the  20TH Century (2001), στο Ελληνικό λεξικό Who is Who (2008) και  στους  τόμους ( 2011,2015)  της Μεγάλης  Εγκυκλοπαίδειας  Νεοελληνικής Λογοτεχνίας  Χάρη Πάτση.                               Eίναι παντρεμένος  με την εικαστικό - πολιτισμολόγο Μαριλένα Φωκά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Περιμένουμε τις απόψεις σας!