Συνέντευξη με τον λογοτέχνη Χρήστο Παπουτσή - ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ - ΚΕΦΑΛΟΣ

To Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς για το βιβλίο, τη λογοτεχνία, την ποίηση, τους λογοτέχνες και τις τέχνες.

ΝΕΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Τετάρτη, 24 Ιουλίου 2019

Συνέντευξη με τον λογοτέχνη Χρήστο Παπουτσή - ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ





Ο «ΚΕΦΑΛΟΣ - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς» έχει ξεκινήση μία νέα δράση με τίτλο: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ» (ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ 3ο ΤΟΜΟ γίνονται δεκτές έως τις 31/12/2019 - ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ: ΕΔΩ) και προσκαλεί όλους τους Λογοτέχνες, Ποιητές και Συγγραφείς να συμμετάσχουν σ' αυτήν. Σκοπός της εν λόγω δράσης είναι η προβολή μέσω αφιερωμάτων και συνεντεύξεων των σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών, Ποιητών και Συγγραφέων, είτε έχουν εκδώσει κάποιο βιβλίο είτε όχι και η δημιουργία του πρώτου τόμου της «Ηλεκτρονικής Εγκυκλοπαίδειας των Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών», η οποία έχει συσταθεί σε μία ανεξάρτητη ιστοσελίδα με τη μορφή ηλεκτρονικών τόμων και την έκδοση δωρεάν e-book.
Στη σημερινή μας παρουσίαση στα πλαίσια της δράσης: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ», θα σας παρουσιάσουμε τον λογοτέχνη, Χρήστο Παπουτσή, ο οποίος συμμετέχει στην «Εγκυκλοπαίδεια Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών» και απάντησε στις ερωτήσεις του Δημοσιογράφου, Λογοτέχνη και Εκδότη του Περιοδικού Κέφαλος, κ. Πλούταρχου Πάστρα, για το λογοτεχνικό του έργο, τα βιβλία και τη λογοτεχνία.


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΠΟΥΤΣΗ

1. Αν έπρεπε να δώσετε έναν ορισμό για τη λογοτεχνία, ποιος θα ήταν αυτός;

Λογοτεχνία είναι από τις καλές τέχνες εκείνη που χρησιμοποιεί σαν όχημά της τον λόγο.

2. Τι μπορεί να προσφέρει η λογοτεχνία στο σύγχρονο άνθρωπο;

Δημιουργική αντίσταση στην καθημερινή φθορά.

3. Η ποίηση στις ημέρες μας δεν έχει τη θέση που κατείχε παλαιότερα. Για ποιο λόγο πιστεύετε πως συμβαίνει αυτό και πως θεωρείτε ότι θα είναι το μέλλον της;

Η ποίηση θεωρείται κουραστική, να την διαβάσει κανείς. Η εποχή μας, προοδευτικά γίνεται δυσκολότερη. Πολλοί  προτιμούν αναγνώσματα που τους επιτρέπουν να ξεχαστούν για λίγο. Η ποίηση δεν σε αφήνει να χαλαρώσεις. Αν επιτρέπει δε και την, σε περισσότερα του ενός επίπεδα, ανάγνωση, σε οδηγεί σε εσωτερικές ατραπούς. Προβληματίζεσαι, θυμάσαι, γνωρίζεις τον εαυτό σου, καταλαβαίνεις το γιατί της πραγματικότητας, με τελικό αποτέλεσμα, όσο κι αν αυτό φαίνεται παράξενο, όχι την κόπωση αλλά την  τέρψη. Το μέλλον της ποίησης είναι αλληλένδετο με το μέλλον των ανθρώπων.

4. Και τώρα μία δύσκολη ερώτηση. Τι σημαίνει για σας ποίηση;

Να ζωγραφίζεις με λέξεις τη μουσική των ονείρων.

5. Πότε ξεκινήσατε ν’ ασχολείστε με την τέχνη του λόγου και ποιος ήταν ο λόγος που σας παρότρυνε;

Στα χρόνια του Λυκείου. Αφορμή υπήρξε η έκδοση του σχολικού λογοτεχνικού περιοδικού.

6. Γιατί γράφετε;

Διότι είναι ο…αναγκαστικός τρόπος έκφρασης μου.

7. Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας; 

Η ζωή και ο άνθρωπος.

8. Με ποιο λογοτεχνικό είδος ασχολείστε περισσότερο;

Με την ποίηση.

9. Μιλήστε μας για το λογοτεχνικό σας έργο.

Στα λογοτεχνικά πράγματα πρωτοεμφανίσθηκα το 2001, με τη συμμετοχή μου στο Παγκόσμιο Συνέδριο Ιατρών Λογοτεχνών και με δημοσιεύσεις στο περιοδικό «Κασταλία» .
Το 2013 εκδόθηκε το πρώτο μου βιβλίο «Μετά το τέλος τ’ ουρανού» από την Άνεμος εκδοτική. Από τον ίδιο εκδοτικό οίκο κυκλοφόρησαν και τα επόμενα δυο βιβλία μου, ποίηση πάντοτε, «Λήθη η αυτοκράτειρα του Κόσμου» και «Δάκρυα σε ουράνιες θάλασσες». Το τέταρτο βιβλίο μου «Το ασυγκίνητο ποτάμι», κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Δρόμων το 2018. Ποιήματά μου δημοσιεύονται κατά καιρούς σε λογοτεχνικά περιοδικά και ιστολόγια. 

10. Πείτε μας λίγα λόγια για το τελευταίο σας βιβλίο που έχει τίτλο: «ΤΟ ΑΣΥΓΚΙΝΗΤΟ ΠΟΤΑΜΙ». 

Αποτελείται από τέσσερις ενότητες ποιημάτων. Αναφέρεται σε έναν φανταστικό Κόσμο ο οποίος υπάρχει μέσα σ’ έναν φανταστικό Λαβύρινθο. Τον δρόμο της εξόδου από εκεί, προσπαθεί να δείξει το «ασυγκίνητο ποτάμι». Εννοείται ότι δεν πρόκειται για φυσικό ποτάμι. Πώς θα μπορούσε , άλλωστε, ένα φυσικό ποτάμι να συγκινηθεί πρώτα για να καταλήξει ασυγκίνητο; «Ασυγκίνητο» δε, δεν σημαίνει «αναίσθητο».

11. Ποια είναι η αγαπημένη σας ώρα μέσα στην ημέρα που κάθεστε και γράφετε;

Η ώρα της …απόλυτης ησυχίας στο περιβάλλον μου.


12.  Πως είναι η ζωή ενός λογοτέχνη στα χρόνια της κρίσης;

Εύχομαι να είναι δράση και όχι αντίδραση.

13. Πως θα χαρακτηρίζατε τη λογοτεχνική παραγωγή σήμερα;

Κυκλοφορούν, ευτυχώς, πολλά βιβλία. Μεταξύ αυτών υπάρχουν αρκετά που είναι εξαιρετικά.

14. Ποιο θεωρείτε πως είναι το μυστικό της επιτυχίας ενός Best Seller;

Ένα ευπώλητο βιβλίο έχει βρει τον σφυγμό ενός μεγάλου μέρους του αγοραστικού κοινού..

15. Αν έπρεπε να επιλέξετε ανάμεσα στο έντυπο ή στο ηλεκτρονικό βιβλίο, εσείς ποιο θα επιλέγατε; 

Το έντυπο. Πάντοτε, διαβάζοντας, υπογραμμίζω και σημειώνω. Με το χαρτί, άλλωστε, λειτουργούν και άλλες αισθήσεις, όπως η αφή, η όσφρηση, η ακοή, σημαντικές για εμάς που μεγαλώσαμε με ένα βιβλίο στο χέρι.

16.  Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;

Να προσέχει την ψυχή του. Διότι με αυτήν γράφει.

17. Τώρα ας περάσουμε στην πλευρά του αναγνώστη. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;

«Η έδρα της ψυχής» Gary Zukav.


18. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας συγγραφείς;

Καζαντζάκης, Καβάφης για να ανατρέξω στα νεανικά μου χρόνια και πολλοί άλλοι φυσικά από τους εξαιρετικούς λογοτέχνες μας των πρόσφατων δεκαετιών.

19. Ποια είναι τ’ αγαπημένα σας βιβλία;

Η Θεία κωμωδία, του Δάντη και o διάλογος Τίμαιος, του Πλάτωνα. 

20. Τελευταία ερώτηση. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;

Να συνεχίσω να γράφω όταν έχω κάτι να πω.


*     *     *

Το ρέκβιεμ του Χρόνου
(του Χρήστου Παπουτσή)


Τίποτα.
Κενό.
Ένα ψάρι αναπηδά•
η απόφαση στα Νερά.
Γεννιέται ο Χρόνος.
Όταν πρωτοπερπάτησε,
ρίγησε ολόκορμο- ράγισε- το Κενό.
Κυματιστά άρχισαν να χορεύουν, 
κομμάτια που αγουροξύπνησαν, 
στη μουσική της Σκέψης.
Οι νότες γίναν ζωγραφιές,
μετά, μορφές ανάγλυφες.
Κυλά ο Χρόνος.
Νιώθω,
και διαμορφώνω τούτο το θεογέννημα.
Κυλάει αργά,
σαν δάκρυ από ρητίνη πάνω στου δέντρου τον κορμό
κι άλλοτε,
σαν τρομαγμένο πέταγμα πουλιού σ’ ενέδρα,
κυλάει πανικόβλητος.
Πεθαίνει ο Χρόνος.
Οι ανάγλυφες μορφές, γέρικες, σβήνουν
κι αυτός πεθαίνει αγέραστος.
Πάλι Κενό.
Τίποτα.






Σαν γραμματοκιβώτιο παλιό
(του Χρήστου Παπουτσή)


Δρόμος ξεχασμένος.
Σπίτια παλιά.
Παράξενος ήχος.
Παλιό γραμματοκιβώτιο
κι ένας τριγμός “ποιος με χρειάζεται πια;”.
Προσπέρασα,
τρίζοντας κι εγώ λόγω μοναξιάς.





Ο ανεπίτρεπτα εύθραυστος 
(του Χρήστου Παπουτσή)


Ανεπίτρεπτα εύθραυστος.
Με ένα λόγο,
κομμάτια γίνομαι.
Με ένα βλέμμα,
κομμάτια γίνομαι.
Με ένα χάδι, μ’ ένα φιλί,
κομμάτια γίνομαι.
Θρύψαλα πλέον,
η ζωή  φυσά και με σκορπίζει.


*     *     *



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΧΡΗΣΤΟΥ ΠΑΠΟΥΤΣΗ
Ο Χρήστος Παπουτσής γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται ως ιατρός παθολόγος. Ποιήματά του έχουν παρουσιασθεί σε λογοτεχνικά συνέδρια, έχουν δημοσιευθεί σε λογοτεχνικά περιοδικά και ιστολόγια και έχουν μεταφρασθεί στα αγγλικά και γαλλικά. Είναι μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών, της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών, της Ελληνικής Εταιρείας Ιατρών Λογοτεχνών και του Ομίλου για την Unesco Τεχνών-Λόγου-Επιστημών Ελλάδος.
Εργογραφία: 
«Μετά το τέλος τ’ Ουρανού» Ποίηση, 2013, Άνεμος Εκδοτική
«Λήθη η αυτοκράτειρα του Κόσμου» Ποίηση, 2014, Άνεμος Εκδοτική
«Δάκρυα σε Ουράνιες Θάλασσες» Ποίηση, 2016, Άνεμος Εκδοτική
«Το ασυγκίνητο ποτάμι» Ποίηση, 2018, εκδόσεις Δρόμων


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Περιμένουμε τις απόψεις σας!