Συνέντευξη με τη Λογοτέχνιδα Μήνα Μητροπούλου - ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ - ΚΕΦΑΛΟΣ

To Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς για το βιβλίο, τη λογοτεχνία, την ποίηση, τους λογοτέχνες και τις τέχνες.

ΝΕΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Σάββατο, 16 Μαρτίου 2019

Συνέντευξη με τη Λογοτέχνιδα Μήνα Μητροπούλου - ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ




Ο «ΚΕΦΑΛΟΣ - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς» έχει ξεκινήσει μία νέα δράση με τίτλο: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ» και προσκαλεί όλους τους Λογοτέχνες, Ποιητές και Συγγραφείς να συμμετάσχουν σ' αυτήν (ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ). Σκοπός της εν λόγω δράσης είναι η προβολή μέσω αφιερωμάτων και συνεντεύξεων των σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών, Ποιητών και Συγγραφέων, είτε έχουν εκδώσει κάποιο βιβλίο είτε όχι και η δημιουργία του πρώτου τόμου της «Ηλεκτρονικής Εγκυκλοπαίδειας των Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών», η οποία θα συσταθεί σε μία ανεξάρτητη ιστοσελίδα με τη μορφή ηλεκτρονικών τόμων και την έκδοση δωρεάν e-book.
Στη σημερινή μας παρουσίαση στα πλαίσια της δράσης: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ», θα σας παρουσιάσουμε τη Λογοτέχνιδα, Μήνα Μητροπούλου, η οποία συμμετέχει στην «Εγκυκλοπαίδεια Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών» και απάντησε στις ερωτήσεις του Δημοσιογράφου, Λογοτέχνη και Εκδότη του Περιοδικού Κέφαλος, κ. Πλούταρχου Πάστρα, για το λογοτεχνικό της έργο, τα βιβλία και τη λογοτεχνία.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗ ΜΗΝΑ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ


1. Αν έπρεπε να δώσετε έναν ορισμό για τη λογοτεχνία, ποιος θα ήταν αυτός;

Αν έπρεπε να δώσω έναν ορισμό θα έλεγα ότι η λογοτεχνία είναι το καταφύγιο αλλά και το σχολείο της ψυχής μας.

2. Τι μπορεί να προσφέρει η λογοτεχνία στο σύγχρονο άνθρωπο;

Η λογοτεχνία μπορεί να ψυχαγωγήσει, να διδάξει αλλά και να απαλύνει τον πόνο του σύγχρονου ανθρώπου. Νομίζω πως ο άνθρωπος στην σημερινή εποχή αλλά και σε κάθε εποχή μόνο όφελος έχει από την λογοτεχνία και είναι λάθος να θεωρείται η λογοτεχνία πολυτέλεια ή ακόμα χειρότερα χάσιμο χρόνου. 

3. Η ποίηση στις ημέρες μας δεν έχει τη θέση που κατείχε παλαιότερα. Για ποιο λόγο πιστεύετε πως συμβαίνει αυτό και πως θεωρείτε ότι θα είναι το μέλλον της;

Η ποίηση είναι θεωρώ παρεξηγημένο είδος. Όλοι έχουμε μερίδιο ευθύνης σε αυτό. Ένα μεγάλο μέρος της ευθύνης κατά την γνώμη μου πέφτει στο βάρος κάποιων ποιητών που άρχισαν να γράφουν ποιήματα εξαιρετικά δυσνόητα νομίζοντας ότι αυτό θα τους έκανε να φαίνονται στα μάτια των άλλων διανοούμενοι. Επίσης υπήρχαν και υπάρχουν ποιητές που γράφουν ποιήματα που είναι εντελώς προσωπικά με αποτέλεσμα να μην αγγίζουν τον αναγνώστη παρά μόνο αν τύχει και έχει παρόμοιες εμπειρίες. Από την άλλη πλευρά και οι αναγνώστες φέρουν μερίδιο ευθύνης καθώς άρχισαν να εγκαταλείπουν την ποίηση προτιμώντας να αφιερώσουν τον χρόνο τους είτε σε πιο «ελαφρά» αναγνώσματα προκειμένου να μην προβληματίζονται είτε ακόμα χειρότερα να εγκαταλείψουν ολοκληρωτικά την επαφή τους με την λογοτεχνία. 

4. Και τώρα μία δύσκολη ερώτηση. Τι σημαίνει για σας ποίηση;

Για εμένα η ποίηση είναι το αποκούμπι μου στα δύσκολα, η παρηγοριά μου αλλά και η κατάθεση της ψυχής μου επί χάρτου στην κυριολεξία.

5. Πότε ξεκινήσατε ν’ ασχολείστε με την τέχνη του λόγου και ποιος ήταν ο λόγος που σας παρότρυνε;

Από την εποχή που κατέκτησα επαρκώς τον προφορικό λόγο θυμάμαι τον εαυτό μου να πλάθω ιστορίες και να τις διηγούμαι στους άλλους. Όταν πήγα σχολείο και έμαθα να γράφω άρχισα πια να γράφω τις ιστορίες μου και τα πρώτα μου ποιήματα. Την παρότρυνση την πήρα από τα βιβλία. Μου άρεσε να ακούω τα παραμύθια που μου διάβαζε η μαμά μου όταν ήμουν μικρή και μάλιστα την έβαζα να μου τα διαβάζει ξανά και ξανά μέχρι να τα μάθω απέξω.  Αργότερα όταν έμαθα να διαβάζω, διάβαζα ότι έπεφτε στα χέρια μου κι έτσι άρχισα να γράφω κι εγώ.

6. Γιατί γράφετε;

Το γράψιμο είναι για εμένα κατάθεση ψυχής. Γράφω για να εκφραστώ αλλά και για να δώσω σε κάποιους την ευκαιρία να εκφραστούν μέσα από τα γραφόμενά μου. Είναι μια εσωτερική ανάγκη μου το γράψιμο και ταυτόχρονα ένας τρόπος επικοινωνίας ακόμα και με ανθρώπους που πιθανόν να μην γνωριστούμε ποτέ προσωπικά. Αυτή και μόνο η υποψία ότι μέσα από ένα βιβλίο μπορεί να έχει επιτευχθεί μια πνευματική σύνδεση πολύ στενή μεταξύ αγνώστων κάνει το γράψιμο μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ασχολία.

7. Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας; 

Πηγή έμπνευσης μπορεί να αποτελέσει κάποια ιστορία που θα ακούσω, ένας άνθρωπος  που θα συναντήσω ή κάποια κατάσταση που θα βιώσω. Πολλές φορές μπορεί να είναι μια λέξη που θα ακούσω ή θα διαβάσω και συνειρμικά θα οδηγηθώ σε μια ιστορία που θα πρέπει οπωσδήποτε να γράψω.

8. Με ποιο λογοτεχνικό είδος ασχολείστε περισσότερο;

Ασχολούμαι κυρίως με την ποίηση αλλά και με την συγγραφή βιβλίων για μικρούς αναγνώστες  με μεγάλη φαντασία!

9. Μιλήστε μας για το λογοτεχνικό σας έργο.

Μέχρι τώρα έχουν εκδοθεί 2 ποιητικές μου συλλογές τα «Ξόρκια ερωτικά» το 2012 από τις εκδόσεις  Οσελότος και ο «Ασπάλαθος» το 2017  από τις εκδόσεις Μέμφις. Τα «Ξόρκια ερωτικά» είναι τα πρώτα μου βήματα στην ποίηση ο «Ασπάλαθος» είναι θεωρώ προϊόν ωριμότερης καλλιτεχνικής δημιουργίας. Κάτι που με χαροποίησε ιδιαίτερα είναι το γεγονός ότι δυο από τα ποιήματα της ποιητικής συλλογής «Ασπάλαθος»  μελοποιήθηκαν και έδωσαν στην ποιητική μου συλλογή τη δυνατότητα να ταξιδέψουν ακόμη παραπέρα. Οι λέξεις των στίχων μου είχαν την ευτυχία να αγκαλιαστούν με τις νότες και να χορέψουν σε μελωδίες ονειρεμένες.

10. Πείτε μας λίγα λόγια για το τελευταίο σας βιβλίο που έχει τίτλο: «Ασπάλαθος» 

Ο «Ασπάλαθος» είναι μια ποιητική συλλογή που περιέχει ποιήματα που μιλούν για όλα. Υπάρχουν σε αυτήν την συλλογή ποιήματα ποιητικής, ποιήματα που μιλούν για την αγάπη σε όλες της τις μορφές, κοινωνικού αλλά και ιστορικού περιεχομένου ποιήματα. Θεωρώ λοιπόν ότι κάθε αναγνώστης που θα πάρει στα χέρια του την ποιητική αυτή συλλογή θα βρει ποιήματα που θα εκφράζουν την δική του κοσμοθεωρία, τις δικές του εμπειρίες και τα δικά του βιώματα και θα μπορέσει να ταυτιστεί και να αγαπήσει το βιβλίο αυτό. 

11. Ποια είναι η αγαπημένη σας ώρα μέσα στην ημέρα που κάθεστε και γράφετε;

Συνήθως αγαπώ να γράφω αργά το βράδυ ή νωρίς το πρωί γιατί εκείνες τις ώρες επικρατεί απόλυτη ησυχία εντός του σπιτιού αλλά και εντός της ψυχής μου κι έτσι μπορώ να αφοσιωθώ καλύτερα στην συζήτηση μου με την Μούσα μου!

12.  Πως είναι η ζωή ενός λογοτέχνη στα χρόνια της κρίσης;

Θεωρώ πως είναι δύσκολη. Η οικονομική κρίση μας μετατρέπει συνήθως σε ανθρωποειδή που ζουν σκεπτόμενα μόνο τα οικονομικά προβλήματα και τις ρεαλιστικές λύσεις τους. Ένας λογοτέχνης διακατέχεται από έναν έμφυτο ρομαντισμό συνεπώς είναι πολύ δύσκολο να ισορροπήσει σε αυτό το τεντωμένο σχοινί που τον αναγκάζουν .

13. Πως θα χαρακτηρίζατε τη λογοτεχνική παραγωγή σήμερα;

Λογοτεχνική παραγωγή υπάρχει κυρίως σε ότι πουλάει. Βγαίνουν κάθε χρόνο αρκετά βιβλία που κατά την ταπεινή μου γνώμη δεν θα έπρεπε να έχουν θέση στα ράφια των βιβλιοπωλείων ενώ απορρίπτονται βιβλία μεγάλης λογοτεχνικής αξίας. Ευτυχώς βγαίνουν και αρκετά εξαιρετικά βιβλία και έτσι επέρχεται θα έλεγε κανείς μια σχετική ισορροπία. 

14. Ποιο θεωρείτε πως είναι το μυστικό της επιτυχίας ενός Best Seller;

Να γράφεις αυτό που επιθυμείς και όχι αυτό που νομίζεις ότι θέλει να διαβάσει ο αναγνώστης.

15. Αν έπρεπε να επιλέξετε ανάμεσα στο έντυπο ή στο ηλεκτρονικό βιβλίο, εσείς ποιο θα επιλέγατε; 

Χωρίς δεύτερη σκέψη το έντυπο. Το ηλεκτρονικό είναι μεν βολικό και φθηνότερο αλλά η αίγλη, η μυρωδιά και η αξία του έντυπου δεν μπορεί να συγκριθεί. Κατά την άποψη μου είναι και πιο βολικό σε σχέση με το ηλεκτρονικό γιατί μπορείς να ανατρέχεις συνέχεια σε προηγούμενες ή και επόμενες σελίδες και δεν χρειάζεται να φορτίσεις τίποτα για να το διαβάσεις.  Επίσης δεν κουράζει τόσο τα μάτια σημαντικό για όσους λόγω δουλειάς χρησιμοποιούν αρκετές ώρες  τον υπολογιστή.

16.  Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;

Να γράφει συνεχώς γιατί το συνεχές γράψιμο είναι ότι είναι η προπόνηση για τον αθλητή και επίσης να διαβάζει πολλά βιβλία, για τον ίδιο ακριβώς λόγο.

17. Τώρα ας περάσουμε στην πλευρά του αναγνώστη. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;

«Τα λυπημένα ποιήματα» του καλού μου φίλου ποιητή και λογοτέχνη Δημήτρη Φαφούτη.

18. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας συγγραφείς;

Θα γράψω μόνο για έλληνες και εν ζωή γιατί αν αρχίσω να σας λέω για παλιότερους ή και ξένους θα πρέπει να σας γράψω μια σελίδα ονόματα! Λοιπόν από ποιητές: Δημήτρης Φαφούτης, Κική Νικοπούλου, Θανάσης Φροντιστής και Βασίλης Τσακίρογλου και από συγγραφείς άλλων ειδών Δήμητρα Μουλαρά, Μαρία Καλτσή, και Φιλομήλα Λαπατά. 

19. Ποια είναι τ’ αγαπημένα σας βιβλία;

Ένα βιβλίο που με σημάδεψε είναι «Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΣΙΣΥΦΟΥ» του Αλμπέρτ Καμύ.

20. Τελευταία ερώτηση. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;

Γράφω αυτό τον καιρό ένα παιδικό βιβλίο και έχω ξεκινήσει και το γράψιμο της τρίτης μου ποιητικής συλλογής. 



*     *     *



Δίψα
(της Μήνας Μητροπούλου)


Διψασμένη για έρωτα ρούφηξε 
σταλιά-σταλιά τις λέξεις του.
Φίλτρο αθανασίας
στο κατώφλι του θανάτου.

Αργοπόρησαν για λίγο οι δείκτες.
Θραύσματα ευτυχίας 
στη δυστυχία της ύπαρξης.

Όμως λειψές οι ελπίδες 
και λιγοστές οι λέξεις,
δεν γιάτρεψαν την δίψα της καρδιάς της.

Κι αυτή στεγνή από όνειρα
ξεχύθηκε στους δρόμους, 
μοιράζοντας απλόχερα αγάπες.

Μάταια όμως τα ξοδέματα
κι οι αγκαλιές της
στις όχθες του Αχέροντα.




Η θυσία της Αραπίτσας
(της Μήνας Μητροπούλου)


Των λυτρωμένων τα κορμιά
στα ολόμαυρα σου τα νερά,
που ‘χουν πλατάνια συντροφιά,
έχεις αιώνια αγκαλιά.

Στης μάνας τ’ άψυχο κορμί,
της λευτεριάς την προσμονή
προσφέρεις γάργαρη πηγή
να καθαρίσει την πληγή.

Και στον καρπό της τον γλυκό,
που ‘χε γραμμένο ριζικό,
προσφέρεις πένθιμο νερό
μέσα στην άλαλη ματιά, να το κρατήσει μυστικό.

Κι η νύφη πια στην κεφαλή, 
μαύρο φοράει πέπλο.
Κι η Παναγιά τώρα σκυφτή,
δακρύζει μες στο τέμπλο.



*     *     *





ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΗΝΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ


Η Μήνα Μητροπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Αποφοίτησε από  το ενιαίο λύκειο Νέας Μάκρης και κατόπιν σπούδασε στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα Αξιοποίησης Φυσικών πόρων και Γεωργικής Μηχανικής και αργότερα στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα Ιταλικής γλώσσας και φιλολογίας. Επίσης έκανε επιμόρφωση στην μετάφραση στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και στην επιστήμη της επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ. Φοίτησε επίσης στο Θέατρο των Αλλαγών παρακολουθώντας μαθήματα υποκριτικής, τραγωδίας, φωνητικής-τραγουδιού και κινηματογράφου αλλά και στον καλλιτεχνικό οργανισμό Μορφές έκφρασης. Μιλάει άριστα την αγγλική, γαλλική και ιταλική γλώσσα και διατηρεί δικό της κέντρο ξένων γλωσσών στην Πολύδροσο Φωκίδας όπου και κατοικεί με τον σύζυγο και τα παιδιά της. Είναι μέλος του ομίλου φθιωτών λογοτεχνών και συγγραφέων και έχει εκδώσει δυο ποιητικές συλλογές τα «Ξόρκια ερωτικά» από τις εκδόσεις Οσελότος τον Ιούλιο του 2012 και την ποιητική συλλογή με τίτλο «Ασπάλαθος» από τις εκδόσεις Μέμφις τον Σεπτέμβριο του 2017. Έχει γράψει επίσης τα παιδικά βιβλία «Μπραντ ο σκύλος που έκανε οτοστόπ», «Το φάλτσο αηδόνι», «Η βασίλισσα Γραβιέρα στο βασίλειο των τυριών, Η επανάσταση της Φέτας» και «Φτου! Τερηδονόσκονη» τα οποία δεν έχουν εκδοθεί ακόμα. Αυτήν την περίοδο γράφει μια ακόμα ποιητική συλλογή με τίτλο «Τρίτο σκαλί».




*     *     *


ΑΝ ΘΕΣ ΚΑΙ ΣΥ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΕΙΣ ΣΤΗ ΔΡΑΣΗ: 

ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ

ΚΑΙ ΣΤΗΝ 

ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΩΝ ΣΥΧΡΟΝΩΝ 

ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ

ΠΑΤΗΣΕ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Περιμένουμε τις απόψεις σας!