Συνεχίζουμε την παρουσίαση των μελών της κριτικής επιτροπής του «1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πεζογραφίας ΚΕΦΑΛΟΣ» του λογοτεχνικού περιοδικού μας. Όλο τον Σεπτέμβριο θα παρουσιάζονται τα μέλη των κριτικών επιτροπών του εν λόγω διαγωνισμού, με μία συνέντευξη που θα δώσουν στον εκδότη του περιοδικού, φιλόλογο,δημοσιογράφο και λογοτέχνη, κ. Πλούταρχο Πάστρα.
Στη σημερινή μας παρουσίαση θα σας παρουσιάσουμε τη Διδάκτορα Συγκριτικής Παιδαγωγικής, υποψήφια Μεταδιδάκτωρ στη θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και λογοτέχνιδα, κ. Σοφία Σκλείδα, η οποία απάντησε στις ερωτήσεις του κ. Πάστρα.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗ ΣΟΦΙΑ ΣΚΛΕΙΔΑ
1. Ποια θεωρείτε πως είναι τα καταλληλότερα κριτήρια για μία αντικειμενική λογοτεχνική κριτική;
Κάθε εποχή ορίζει, προσδιορίζει και θέτει τα ιδιαίτερα κριτήρια σε σχέση με τη λογοτεχνία, με αποτέλεσμα κείμενα που δεν έχουν λογοτεχνική αξία σε μια συγκεκριμένη περίοδο, να αποκτούν σε μια άλλη.
Υπό αυτή την έννοια, ένα έργο αξιολογείται περισσότερο με βάση το πόσο συμβάλλει και προωθεί την πολιτισμική συζήτηση για την εξέλιξη της ανθρώπινης νόησης και την ανάπτυξη της κοινωνίας μας.
Κρίνω ως κριτικός, σημαίνει αναλύω ένα έργο, προσπαθώντας να εξηγήσω τα απόκρυφα μηνύματά του. Κρίνω σημαίνει διαλέγομαι με το κείμενο για να φανεί η συνεισφορά του στην αλλαγή στάσης, στη διεύρυνση των πνευματικών μας οριζόντων, στην διαφύλαξη και προστασία του αξιακού μας συστήματος.
Υπό αυτή την έννοια, ένα έργο αξιολογείται περισσότερο με βάση το πόσο συμβάλλει και προωθεί την πολιτισμική συζήτηση για την εξέλιξη της ανθρώπινης νόησης και την ανάπτυξη της κοινωνίας μας.
Κρίνω ως κριτικός, σημαίνει αναλύω ένα έργο, προσπαθώντας να εξηγήσω τα απόκρυφα μηνύματά του. Κρίνω σημαίνει διαλέγομαι με το κείμενο για να φανεί η συνεισφορά του στην αλλαγή στάσης, στη διεύρυνση των πνευματικών μας οριζόντων, στην διαφύλαξη και προστασία του αξιακού μας συστήματος.
2. Μιλήστε μας για την εμπειρία σας ως μέλος της κριτικής επιτροπής του «1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πεζογραφίας Κέφαλος».
Ήταν μεγάλη χαρά και τιμή για μένα η επιλογή μου να συμμετάσχω ως μέλος της κριτικής επιτροπής του «1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πεζογραφίας Κέφαλος», στην κατηγορία Νέων 18 εως 30 ετών, οι οποίοι πραγματικά απέδειξαν περίτρανα το ταλέντο τους και την εκφραστική τους δεινότητα, με τον νεανικό αυθορμητισμό τους και τηn εξαίσια δημιουργική τους έκφραση!
Εξαιρετικοί καλλιτέχνες με άψογη αισθητική!
Εξαιρετικοί καλλιτέχνες με άψογη αισθητική!
3. Ποιο θεωρείτε πως είναι το αντίκτυπο ενός λογοτεχνικού διαγωνισμού στο χώρο της σύγχρονης λογοτεχνίας;
Οι λογοτεχνικοί διαγωνισμοί αποτελούν, κατά τη γνώμη μου, το κινητήριο έναυσμα για συγχρωτισμό και επαφή, ενισχύουν και ενθαρρύνουν ψυχικά και αναδεικνύουν ανθρώπους, οι οποίοι μπορούν να εξελιχθούν σε επιτυχημένους συγγραφείς και λογοτέχνες.
Οπωσδήποτε, η πραγματική και συνολική αξία του καθενός λογοτέχνη φαίνεται στο μέλλον.
Είναι γεγονός, ότι οι σοβαροί λογοτεχνικοί διαγωνισμοί αποτελούν μια ιδιαίτερη πολιτιστική δράση που βοηθάει τη λογοτεχνική παραγωγή, αναπτύσσει και προάγει τις ιδέες, διαπαιδαγωγεί και τονώνει την πνευματική ανάταση της κοινωνίας μας.
«Η λογοτεχνία είναι η απόδειξη πως η ζωή δεν είναι αρκετή» έλεγε ο Πεσόα. Μπορεί γι’ αυτό να συμμετέχουμε σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς, για να εισπράττουμε ανατροφοδοτικά και ελπιδοφόρα χαρά, ικανοποίηση και ψυχική αγαλλίαση.
Οπωσδήποτε, η πραγματική και συνολική αξία του καθενός λογοτέχνη φαίνεται στο μέλλον.
Είναι γεγονός, ότι οι σοβαροί λογοτεχνικοί διαγωνισμοί αποτελούν μια ιδιαίτερη πολιτιστική δράση που βοηθάει τη λογοτεχνική παραγωγή, αναπτύσσει και προάγει τις ιδέες, διαπαιδαγωγεί και τονώνει την πνευματική ανάταση της κοινωνίας μας.
«Η λογοτεχνία είναι η απόδειξη πως η ζωή δεν είναι αρκετή» έλεγε ο Πεσόα. Μπορεί γι’ αυτό να συμμετέχουμε σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς, για να εισπράττουμε ανατροφοδοτικά και ελπιδοφόρα χαρά, ικανοποίηση και ψυχική αγαλλίαση.
4. Πως βλέπετε την πεζογραφία σήμερα; Ποιο θεωρείτε πως θα είναι το μέλλον της;
Η λογοτεχνία, και ειδικότερα η πεζογραφία, άλλοτε προλέγει, άλλοτε προβλέπει, σιωπά, αποσιωπά, προοράται το μέλλον. Το μέλλον θα μας αποκαλύψει αν θα μπορέσει η νεοελληνική πεζογραφία να ανταποκριθεί στις τωρινές και μελλοντικές απαιτητικές προκλήσεις και προσκλήσεις των καιρών μας.
5. Μιλήστε μας για το λογοτεχνικό σας έργο.
Το 2014 εκδόθηκε η πρώτη ποιητική μου συλλογή, με τον τίτλο «Ονείρων Όαση», η οποία το 2017 εκδόθηκε και βραβεύτηκε επίσης στην Ιταλία, αποσπώντας το δεύτερο βραβείο. Το 2016 εκδόθηκε το παραμύθι μου, «Οι Γεωμετρούληδες», και το 2018 δημοσιεύτηκε το δεύτερο παραμύθι μου, «Το Βασίλειο της χαράς». Παράλληλα, το 2017 εκδόθηκαν η δεύτερη ποιητική μου συλλογή με τον τίτλο «Νεολογισμοί» και το 2018 η Τρίτη, με τον τίτλο «Μελισμός». Επιπλέον, τα βιβλία μου" Dal Mediterraneo "και "Riflessioni Poetiche- Scutum Fidei "στην Ιταλία.
Τέλος, βρίσκονται υπό έκδοση τα βιβλία μου, «Καππαδοκικές θεολογικές αναφορές σε στιχηρά ιδιόχειρα» και «Η Διδασκαλία της Κλασικής Γραμματείας στην Ιταλική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση».
Τέλος, βρίσκονται υπό έκδοση τα βιβλία μου, «Καππαδοκικές θεολογικές αναφορές σε στιχηρά ιδιόχειρα» και «Η Διδασκαλία της Κλασικής Γραμματείας στην Ιταλική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση».
6. Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;
Να διαβάζει, να μελετάει, να είναι ταπεινός, να δοκιμάζει τον εαυτό του συγγραφικά και, αν δύναται, να ταξιδεύει.
Τέλος, να προσπαθεί να χαίρεται το θαύμα της ζωής του αδιάλειπτα και με όλες του τις αισθήσεις, για να εμπνέεται διαρκώς και να χαριτώνεται ψυχικά και πνευματικά.
Τέλος, να προσπαθεί να χαίρεται το θαύμα της ζωής του αδιάλειπτα και με όλες του τις αισθήσεις, για να εμπνέεται διαρκώς και να χαριτώνεται ψυχικά και πνευματικά.
7. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;
Δεν μου αρέσει να κάνω μελλοντικά σχέδια σε μια ζωή όλο ανατροπές και αναπάντεχα γεγονότα. Το σίγουρο όμως είναι, ότι θα προσπαθήσω να εξελίξω τη γραφίδα μου και να ολοκληρώσω κάποια έργα μου που θα ήθελα, Θεού επιτρέποντος, να δουν το φως του εκδοτικού σύμπαντος.
8. Τελευταία ερώτηση. Μιας και το λογοτεχνικό περιοδικό μας: «Κέφαλος - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς», κλείνει τον ερχόμενο Νοέμβριο τα δύο πρώτα χρόνια λειτουργίας του, θα θέλαμε να μας πείτε την άποψή σας για το έργο που έχει διατελέσει μέχρι τώρα και πως θα προτείνατε να πορευθεί από εδώ και στο εξής. Θα θέλαμε να μάθουμε την άποψή σας.
Τα λογοτεχνικά περιοδικά είναι πολύ σημαντικά για τη λογοτεχνία , επειδή δίνουν την ευκαιρία, πρωτίστως, σε νέους και μη συγγραφείς να προβάλλουν το έργο τους, αλλά και γιατί η στάση τους σε θεμελιακά ζητήματα, τις περισσότερες φορές, κρίνει την πορεία αυτών των ζητημάτων.
Το λογοτεχνικό περιοδικό «Κέφαλος - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς», θεωρώ ότι φάνηκε αντάξιο των προσδοκιών του και των προσδοκιών όλων μας, αφού μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα μπόρεσε, όχι μόνο να κερδίσει το αναγνωστικό κοινό, αλλά και να προωθήσει και να παράξει πλουσιότατο λογοτεχνικό και πολιτιστικό έργο μέσα από τις δραστηριότητές του.
Σας δίδω τις ολόθερμες ευχές μου, ώστε να συνεχίσετε το έργο σας με τον ίδιο ζήλο και επιτυχία!
Το λογοτεχνικό περιοδικό «Κέφαλος - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς», θεωρώ ότι φάνηκε αντάξιο των προσδοκιών του και των προσδοκιών όλων μας, αφού μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα μπόρεσε, όχι μόνο να κερδίσει το αναγνωστικό κοινό, αλλά και να προωθήσει και να παράξει πλουσιότατο λογοτεχνικό και πολιτιστικό έργο μέσα από τις δραστηριότητές του.
Σας δίδω τις ολόθερμες ευχές μου, ώστε να συνεχίσετε το έργο σας με τον ίδιο ζήλο και επιτυχία!
* * *
Βιογραφικό Σοφίας Σκλείδα
Η Σοφία Σκλείδα γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι κάτοχος Master Παιδαγωγικής, Διδάκτωρ Συγκριτικής Παιδαγωγικής και υποψήφια Μεταδιδάκτωρ στη θεολογική Σχολή του ίδιου Πανεπιστημίου. Επιστημονικά ασχολείται με τη Διδακτική, τη Σχολική Ψυχολογία, την Ειδική αγωγή, την Αρχαία και τη Νέα Ελληνική Γραμματεία. Παράλληλα, είναι κάτοχος Πιστοποιητικού γραφής Braille από το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών. Έχει εργαστεί στο εξωτερικό, στην Ελληνική Πρεσβεία στη Ρώμη, ως μεταφράστρια. Επίσης, στην ελληνική κοινότητα της Ρώμης, καθώς και σε άλλα κέντρα διάδοσης της ελληνικής στην ίδια πόλη, όπου δίδαξε την ελληνική ως ξένη γλώσσα, σε ενήλικες, επί σειρά ετών. Τα τελευταία έτη εργάζεται στην ιδιωτική εκπαίδευση. Δημοσιεύει άρθρα στον ηλεκτρονικό τύπο, τον ελληνικό και το διεθνή, καθώς και σε έγκριτα επιστημονικά περιοδικά, ενώ κείμενά της έχουν συμπεριληφθεί σε πρακτικά συνεδρίων και συλλογικούς τόμους. Έχει βραβευτεί για τη συμμετοχή της σε ποιητικούς και λογοτεχνικούς διαγωνισμούς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, επιμελήθηκε διάφορες ποιητικές συλλογές και ανθολογίες και είναι μέλος κριτικών επιτροπών σε Διεθνείς Λογοτεχνικούς Διαγωνισμούς. Βιβλία και ποιητικές της συλλογές έχουν εκδοθεί στην Ελλάδα και το Εξωτερικό, και συγκεκριμένα τρεις ποιητικές συλλογές στη χώρα μας, εκ των οποίων μία και στην Ιταλία, και δύο παραμύθια, τα βιβλία της Dal Mediterraneo και Riflessioni Poetiche- Scutum Fidei στην Ιταλία, και πρόσφατα το βιβλίο της που φέρει τον τίτλο Καππαδοκικές θεολογικές αναφορές σε στιχηρά ιδιόχειρα. Επί του παρόντος βρίσκεται υπό έκδοση το βιβλίο της Η Διδασκαλία της Κλασικής Γραμματείας στην Ιταλική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Περιμένουμε τις απόψεις σας!