Ο «ΚΕΦΑΛΟΣ - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς» έχει ξεκινήση μία νέα δράση με τίτλο: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ» και προσκαλεί όλους τους Λογοτέχνες, Ποιητές και Συγγραφείς να συμμετάσχουν σ' αυτήν. Σκοπός της εν λόγω δράσης είναι η προβολή μέσω αφιερωμάτων και συνεντεύξεων των σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών, Ποιητών και Συγγραφέων, είτε έχουν εκδώσει κάποιο βιβλίο είτε όχι και η δημιουργία του πρώτου τόμου της «Ηλεκτρονικής Εγκυκλοπαίδειας των Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών», η οποία θα συσταθεί σε μία ανεξάρτητη ιστοσελίδα με τη μορφή ηλεκτρονικών τόμων και την έκδοση δωρεάν e-book.
Στη σημερινή μας παρουσίαση στα πλαίσια της δράσης: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ», θα σας παρουσιάσουμε τον λογοτέχνη Στέλιο Μπεκιράκη, ο οποίος συμμετέχει στην «Εγκυκλοπαίδεια Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών» και απάντησε στις ερωτήσεις του Δημοσιογράφου, Λογοτέχνη και Εκδότη του Περιοδικού Κέφαλος, κ. Πλούταρχου Πάστρα, για το λογοτεχνικό του έργο, τα βιβλία και τη λογοτεχνία.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΤΕΛΙΟ ΜΠΕΚΙΡΑΚΗ
1. Αν έπρεπε να δώσετε έναν ορισμό για τη λογοτεχνία, ποιος θα ήταν αυτός;
Πέρα από τον προφανή (που είναι η τέχνη του λόγου), θα έλεγα ότι είναι η αγάπη για τον λόγο ανεξάρτητα από το είδος του (πεζός, ποιητικός κλπ).
2. Τι μπορεί να προσφέρει η λογοτεχνία στο σύγχρονο άνθρωπο;
Η προσφορά του λόγου – κατά την άποψή μου – είναι ψυχοσωματική. Η επιστήμη έχει αποδείξει ότι πλέον της προσφοράς γνώσεων εις ότι σχετίζεται με τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου, ο άνθρωπος που ασχολείται με τη λογοτεχνία (είτε γράφοντας, είτε διαβάζοντας) βελτιώνει την μνήμη του, την συγκέντρωσή του και την πνευματική ηρεμία του. Αυτά – και πολλά άλλα – συμβάλλουν και στην σωματική του υγεία.
3. Η ποίηση στις ημέρες μας δεν έχει τη θέση που κατείχε παλαιότερα. Για ποιο λόγο πιστεύετε πως συμβαίνει αυτό και πως θεωρείτε ότι θα είναι το μέλλον της;
Είναι γεγονός ότι οι σύγχρονοι άνθρωποι στην πλειονότητά τους άγονται και φέρονται με βάση τα υλικά αγαθά. Ως εκ τούτου, θα μπορούσε κάποιος να οδηγηθεί αβίαστα στο συμπέρασμα που αναφέρετε στο ερώτημά σας. Ωστόσο, θα μου επιτρέψετε να παρατηρήσω ότι η κρίση της τελευταίας δεκαετίας έχει ωθήσει αρκετό κόσμο στην ενασχόληση με τη λογοτεχνία (όχι μόνο με την ποίηση), τόσο από την πλευρά του συγγραφέα, όσο και από αυτήν του αναγνώστη. Ο εγκλεισμός πολλών εξ’ ημών στις εστίες, λόγω οικονομικών – και όχι μόνο – περιορισμών οδήγησε στο να ανακαλυφθεί εκ νέου το βιβλίο, αλλά και η οδός της έκφρασης μέσω της συγγραφής. Μέσα από αυτή την κατάσταση, λοιπόν, μπορώ να αισιοδοξώ και για το μέλλον της ποίησης, μιας και δίνει την δυνατότητα πιο άμεσης – κατά τη γνώμη μου – έκφρασης του ψυχισμού του εκάστοτε δημιουργού.
4. Και τώρα μία δύσκολη ερώτηση. Τι σημαίνει για σας ποίηση;
Δεν θεωρώ ότι δυσκολεύτηκα πολύ να απαντήσω. Σημαίνει την μεταφορά των σκέψεών μου στο χαρτί, είτε σε έμμετρο, είτε σε ελεύθερο στίχο.
5. Πότε ξεκινήσατε ν’ ασχολείστε με την τέχνη του λόγου και ποιος ήταν ο λόγος που σας παρότρυνε;
Ως αναγνώστης, μπορώ να πω ότι διαβάζω για όσο μπορώ να θυμάμαι τον εαυτό μου. Ευτύχησα να μεγαλώσω με δύο γονείς που ανέκαθεν διάβαζαν και το σπίτι μας ήταν πάντα γεμάτο με βιβλία, πολλά εκ των οποίων διατηρώ και σήμερα στην προσωπική μου συλλογή.
Η συγγραφική μου περιπέτεια ξεκίνησε πριν από 20 περίπου χρόνια, κυρίως με τη συγγραφή ποιημάτων. Επέλεξα την ποίηση διότι βρίσκω μέσω αυτής την ευκολία να συμπυκνώνω τις σκέψεις μου μέσα σε λίγες γραμμές. Αρέσκομαι, γενικά, στην οικονομία του λόγου.
Η συγγραφική μου περιπέτεια ξεκίνησε πριν από 20 περίπου χρόνια, κυρίως με τη συγγραφή ποιημάτων. Επέλεξα την ποίηση διότι βρίσκω μέσω αυτής την ευκολία να συμπυκνώνω τις σκέψεις μου μέσα σε λίγες γραμμές. Αρέσκομαι, γενικά, στην οικονομία του λόγου.
6. Γιατί γράφετε;
Γιατί αισθάνομαι υπέροχα όταν «μιλώ» μέσω του γραπτού λόγου.
7. Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας;
Πιστέψτε με, είναι τόσες πολλές οι πηγές έμπνευσης που δεν θα μπορούσα να τις απαριθμήσω εδώ. Συνοπτικά σας αναφέρω ότι ξεκίνησα να γράφω θεωρώντας πως ένας συγγραφέας (με όποιο είδος της λογοτεχνίας και αν ασχολείται) θα πρέπει να έχει μια «έκτη» αίσθηση. Στην πορεία ανακάλυψα ότι αυτό είναι σωστό, με μία προϋπόθεση: Να διατηρούνται πάντα σε εγρήγορση οι υπόλοιπες πέντε αισθήσεις μας.
8. Με ποιο λογοτεχνικό είδος ασχολείστε περισσότερο;
Με την ποίηση.
9. Μιλήστε μας για το λογοτεχνικό σας έργο.
Κατά συντριπτική πλειοψηφία αποτελείται από ποιήματα. Ωστόσο, έχω ασχοληθεί τόσο με το παιδικό παραμύθι (για παιδιά προσχολικής ηλικίας), όσο και με το διήγημα για ενήλικες.
10. Ποια είναι η αγαπημένη σας ώρα μέσα στην ημέρα που κάθεστε και γράφετε;
Λόγω των διάφορων υποχρεώσεων, δυστυχώς δεν μπορώ να έχω κάποια αγαπημένη ώρα μέσα στην ημέρα για να γράψω. Ωστόσο, οι σκέψεις συνήθως διατηρούνται στην μνήμη μέχρις ότου να βρεθεί εκείνη η ελάχιστη στιγμή που θα μου επιτρέψει να τις καταγράψω.
11. Πως είναι η ζωή ενός λογοτέχνη στα χρόνια της κρίσης;
Θα σας απαντήσω για το πως θα έπρεπε να είναι η ζωή ενός λογοτέχνη, λέγοντας ότι είναι καλό (αλλά όχι δεσμευτικό) να παραμένει άνθρωπος της εποχής του. Ο γραπτός λόγος, ειδικά αυτός της λογοτεχνίας, μπορεί να χρησιμεύσει κάλλιστα ως αποτύπωμα της εποχής του συγγραφέα ξεφεύγοντας από τον αντίστοιχο γραπτό λόγο του ιστορικού επιστήμονα. Με αυτό τον τρόπο δίδεται η δυνατότητα παρουσίασης μίας άλλης οπτικής του χώρου και του χρόνου που είναι πιο κατανοητή (κατά την άποψή μου) στο ευρύ κοινό. Πολλά αριστουργήματα της λογοτεχνίας σε παγκόσμιο επίπεδο μπορούμε να πούμε πως δίδουν αυτήν την διάσταση.
12. Πως θα χαρακτηρίζατε τη λογοτεχνική παραγωγή σήμερα;
Από άποψη ποιότητας, δεν είμαι σε θέση να σας απαντήσω με την ίδια σαφήνεια, καθώς η όποια θέση μου θα ήταν εντελώς υποκειμενική.
Πέρα από τα παραπάνω, όμως, κρατώ το ευχάριστο γεγονός της λογοτεχνικής άνθισης που πιστεύω ότι είναι σε εξέλιξη στις μέρες μας και εύχομαι να συνεχιστεί.
13. Ποιο θεωρείτε πως είναι το μυστικό της επιτυχίας ενός Best Seller;
Ας ξεκινήσουμε με τον όρο “best seller”, που στα ελληνικά αποδίδεται με τη λέξη «ευπώλητο», ήτοι αυτό που πωλείται σε μεγάλες ποσότητες. Εάν, λοιπόν, ζητούμε να μάθουμε το μυστικό μίας τέτοιας πώλησης, θα πρέπει να καταφύγουμε στα συστατικά της επιτυχίας αυτής. Παύουμε, δηλαδή, να περιοριζόμαστε στο γεγονός ότι μιλάμε για ένα βιβλίο και επεκτείνουμε τη σκέψη μας σε γενικότερες έννοιες. Με αυτό σαν δεδομένο, η πώληση είναι επιτυχημένη εάν ακολουθήσει ορισμένους γενικούς κανόνες όπως: Κατανόηση της επιθυμίας του πελάτη / αναγνώστη, σωστή ανάπτυξη προϊόντος (εν προκειμένω, σωστή δομή κειμένου μέσω συνεργασίας συγγραφέα – επιμελητή) και οργανωμένη προώθηση του προϊόντος (βιβλίου) με τις κατάλληλες ενέργειες από την πλευρά του εκδότη.
14. Αν έπρεπε να επιλέξετε ανάμεσα στο έντυπο ή στο ηλεκτρονικό βιβλίο, εσείς ποιο θα επιλέγατε;
Το έντυπο.
15. Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;
Στην αρχή, να διαβάσει (γενικά) πολύ και μετά να μιλήσει με τον εαυτό του. Αυτή τη «φωνή» που θα ακούσει, να την σεβαστεί και να μην επιχειρήσει να την κοροϊδέψει. Είναι σίγουρο ότι θα του πει πολλές αλήθειες, που πιθανόν να μην τις έχει συνειδητοποιήσει μέχρι εκείνη τη στιγμή. Στη συνέχεια, όσες από αυτές τις «κουβέντες» επιλέξει να τις αποτυπώσει στο χαρτί, να το κάνει με ψυχή ελεύθερη, όχι όμως αφύλακτη.
16. Τώρα ας περάσουμε στην πλευρά του αναγνώστη. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;
Ένα τεύχος του περιοδικού «Νέα Εστία» που εκδόθηκε το 2008 και είχε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον αφιέρωμα στον ποιητή Γιώργο Σαραντάρη.
17. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας συγγραφείς;
Ο Άγγελος Σικελιανός και ο Κώστας Καρυωτάκης.
18. Ποια είναι τ’ αγαπημένα σας βιβλία;
Είναι πολλά και φοβάμαι ότι θα ξεχάσω κάποια.
19. Τελευταία ερώτηση. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;
Εν γένει, θέλω να συνεχίσω να εκφράζομαι μέσω του γραπτού λόγου. Ειδικότερα, όμως, θα ήθελα κάποια στιγμή να εκδώσω μία ποιητική συλλογή.
* * *
Ζηλευτή αιώνων κόρη
(του Στέλιου Μπεκιράκη)
(του Στέλιου Μπεκιράκη)
Όμορφη κόρη και στα ολάνθιστα γαλήνεψαν
οι κόσμοι στα δυο στήθη σου σαν έγειραν
βυθίστηκαν οι ήλιοι.
Αμόλυντα φορέματα τις νύχτες έντυσαν
στολίδια γέμισαν, τα υφάσματα μιλούν
φιλί στου ουρανού τα χείλη.
Τα πέπλα σου άνοιξε, σαν έρωτας
ίδια ηδονή που γύρω ανέμισες
εσύ, ανέγγιχτη, στων αιώνων το ταξίδι.
Πόσα τα θέλγητρα, πρόκληση στις ζωές
για σένα, όνειρο άπιαστο και χόρτασαν
οι αγκαλιές μ' αυτήν την αμβροσία.
Όμορφη κόρη, πόσοι αγάπησαν
τ' απόσπερο το σώμα σου
πόθους που ψιθυρίζει.
Τραγουδιστό στα χείλη των θνητών
το όνομά σου τα γυμνά ξυπνά
οι ψίθυροι φωνές στην ένωση από αγάπη.
Θάλασσα...θάλασσα.
Παρθένα κόρη των θεών
στη γη μου ζεις.
Ύμνος η μουσική σου, νιώσε με,
ένας προσκυνητής στα μάτια σου,
ικέτης της ζωής σου.
οι κόσμοι στα δυο στήθη σου σαν έγειραν
βυθίστηκαν οι ήλιοι.
Αμόλυντα φορέματα τις νύχτες έντυσαν
στολίδια γέμισαν, τα υφάσματα μιλούν
φιλί στου ουρανού τα χείλη.
Τα πέπλα σου άνοιξε, σαν έρωτας
ίδια ηδονή που γύρω ανέμισες
εσύ, ανέγγιχτη, στων αιώνων το ταξίδι.
Πόσα τα θέλγητρα, πρόκληση στις ζωές
για σένα, όνειρο άπιαστο και χόρτασαν
οι αγκαλιές μ' αυτήν την αμβροσία.
Όμορφη κόρη, πόσοι αγάπησαν
τ' απόσπερο το σώμα σου
πόθους που ψιθυρίζει.
Τραγουδιστό στα χείλη των θνητών
το όνομά σου τα γυμνά ξυπνά
οι ψίθυροι φωνές στην ένωση από αγάπη.
Θάλασσα...θάλασσα.
Παρθένα κόρη των θεών
στη γη μου ζεις.
Ύμνος η μουσική σου, νιώσε με,
ένας προσκυνητής στα μάτια σου,
ικέτης της ζωής σου.
Των χρόνων μόνοι οι ακρίτες
(του Στέλιου Μπεκιράκη)
σαν μαρμαρένια αλώνια καρτερούν.
Κι εσύ ακρίτας μόνος με τα αγρίμια
με τους διαόλους γύρω να γελούν.
Στις λίγες ηλιαχτίδες το φιλί σου
κι ο αποσπερίτης σου χαμογελά.
Μες στο θηκάρι σφίγγεις το σπαθί σου
ειν της καρδιάς σου το αίμα που κυλά.
Ψηλά στον ουρανό σου τα σκοτάδια
αρπακτικά και γλείφουν τις πληγές.
Πίσω σου ακόμα καίνε τα σημάδια
της γης οι σκλάβοι, το ίδιο σου το χθες.
Σε προσευχή του ονείρου τριγυρίζεις
λουλούδι ας ανθίσει μοναχό.
Στα χείλη σου «αγάπη» ψιθυρίζεις
του χάρου καρτερείς τον ερχομό.
Μες στις φωτιές κυλάει στολισμένος
στου ανέμου τις αιώνιες πνοές.
Και συ στο χώμα μοιάζεις καρφωμένος
αντίκρυ στις επίγειες ζωές.
Βασίλεψε ο ήλιος σε μια δύση
ολόχρυσα τα άστρα εκεί ψηλά.
Ατλάζι το κορμί σου έχει τυλίξει
της φυλακής σου ανοίξαν τα κελιά.
Σε χώμα και βροχή οι μνήμες
(του Στέλιου Μπεκιράκη)
(του Στέλιου Μπεκιράκη)
Ανάσκαψαν τη λησμονιά οι μνήμες
άνυδροι κήποι γιόμισαν βροχή.
Αλέτρι του μυαλού οι καταιγίδες
πικρό χορτάρι άνθισε στη γη.
Στη λάσπη μέσα βάρβαροι βαδίσαν
χιλιάδες τα σημάδια τους εκεί.
Ως και τα νύχια τους στο χώμα μπήξαν
στου χωραφιού να μπουν τη φυλακή.
Βαραίνει ολοένα το σκοτάδι
οι γλώσσες στάζουν αίμα της φωτιάς.
Η νίκη τους θα' ρθει σαν το ψεγάδι
το τελευταίο θα σβήσει μονομιάς.
Στεριώσαν οι ουρανοί τα σύννεφά τους
κλείσαν στο φως τις πόρτες τις βαριές.
Το χώμα άμμος έγινε μπροστά τους
του κόσμου οι μνήμες λιωμένες σιδεριές.
άνυδροι κήποι γιόμισαν βροχή.
Αλέτρι του μυαλού οι καταιγίδες
πικρό χορτάρι άνθισε στη γη.
Στη λάσπη μέσα βάρβαροι βαδίσαν
χιλιάδες τα σημάδια τους εκεί.
Ως και τα νύχια τους στο χώμα μπήξαν
στου χωραφιού να μπουν τη φυλακή.
Βαραίνει ολοένα το σκοτάδι
οι γλώσσες στάζουν αίμα της φωτιάς.
Η νίκη τους θα' ρθει σαν το ψεγάδι
το τελευταίο θα σβήσει μονομιάς.
Στεριώσαν οι ουρανοί τα σύννεφά τους
κλείσαν στο φως τις πόρτες τις βαριές.
Το χώμα άμμος έγινε μπροστά τους
του κόσμου οι μνήμες λιωμένες σιδεριές.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΤΕΛΙΟΥ ΜΠΕΚΙΡΑΚΗ
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Σήμερα εργάζεται ως ιδιωτικός υπάλληλος.
Το 2017 παρακολούθησε τα τρίμηνα σεμινάρια δημιουργικής και εκφραστικής γραφής που διοργανώθηκαν στον Πολυχώρο Τέχνης & Έκφρασης «+αίσθημα».
Την ίδια χρονιά βραβεύτηκε με Έπαινο στον 6ο Διεθνή Λογοτεχνικό Διαγωνισμό 2017, διοργάνωσης του Ομίλου για την UNESCO Τεχνών, Λόγου και Επιστημών Ελλάδος στην κατηγορία «Παιδικό παραμύθι».
Το 2017 παρακολούθησε τα τρίμηνα σεμινάρια δημιουργικής και εκφραστικής γραφής που διοργανώθηκαν στον Πολυχώρο Τέχνης & Έκφρασης «+αίσθημα».
Την ίδια χρονιά βραβεύτηκε με Έπαινο στον 6ο Διεθνή Λογοτεχνικό Διαγωνισμό 2017, διοργάνωσης του Ομίλου για την UNESCO Τεχνών, Λόγου και Επιστημών Ελλάδος στην κατηγορία «Παιδικό παραμύθι».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Περιμένουμε τις απόψεις σας!