Συνέντευξη με τη Νικολέτα Ζαμπάκη (Μέλος κριτικής επιτροπής 1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πεζογραφίας ΚΕΦΑΛΟΣ) - ΚΕΦΑΛΟΣ

To Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς για το βιβλίο, τη λογοτεχνία, την ποίηση, τους λογοτέχνες και τις τέχνες.

ΝΕΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Τρίτη, 17 Σεπτεμβρίου 2019

Συνέντευξη με τη Νικολέτα Ζαμπάκη (Μέλος κριτικής επιτροπής 1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πεζογραφίας ΚΕΦΑΛΟΣ)




Συνεχίζουμε την παρουσίαση των μελών της κριτικής επιτροπής του «1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πεζογραφίας ΚΕΦΑΛΟΣ» του λογοτεχνικού περιοδικού μας. Όλο τον Σεπτέμβριο θα παρουσιάζονται τα μέλη των κριτικών επιτροπών του εν λόγω διαγωνισμού, με μία συνέντευξη που θα δώσουν στον εκδότη του περιοδικού, φιλόλογο,δημοσιογράφο και λογοτέχνη, κ. Πλούταρχο Πάστρα.
Στη σημερινή μας παρουσίαση θα σας παρουσιάσουμε την Υποψήφια Δρ. Νέας Ελληνικής Φιλολογίας του τμήματος Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Νικολέτα Ζαμπάκη, η οποία απάντησε στις ερωτήσεις του κ. Πάστρα. 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗ ΝΙΚΟΛΕΤΑ ΖΑΜΠΑΚΗ


ΝΙΚΟΛΕΤΑ ΖΑΜΠΑΚΗ: Αρχικά, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Πλούταρχο Πάστρα και την ομάδα του περιοδικού Κέφαλος – Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς για την αγαστή συνεργασία μας εδώ και δύο χρόνια. 

1. Ποια θεωρείτε πως είναι τα καταλληλότερα κριτήρια για μία αντικειμενική λογοτεχνική κριτική;

Οι στοχεύσεις της λογοτεχνικής κριτικής πρέπει να είναι αντικειμενικές στη μελέτη ενός έργου (ποιητικού ή πεζού). Ωστόσο, τι ορίζουμε σήμερα αντικειμενικό και ποιός είναι ο χαρακτήρας της κριτικής; Σαφώς και οφείλουμε να ακολουθήσουμε ορισμένες νόρμες στο άνυσμα της κριτικής (μορφολογικές, ορθογραφικές, συντακτικές κτλ.), αλλά η κριτική μας οφείλει να επικεντρώνεται στις θεματικές ή καλλιτεχνικές στοχεύσεις ενός έργου. Η κριτική πρέπει να αποδομήσει τον ίδιο τον χαρακτήρα της. Έτσι, πιστεύω ότι μια αντικειμενική κριτική πρέπει να πορεύεται σήμερα, μακριά από σκοπιμότητες κτλ. 

2. Μιλήστε μας για την εμπειρία σας ως μέλος της κριτικής επιτροπής του «1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πεζογραφίας Κέφαλος».

Η εμπειρία του να είσαι μέλος κριτικής επιτροπής είναι μοναδική καθώς ως μέλος πέρα από κριτής, είσαι κι αναγνώστης. Η ανάγνωση μιας πληθώρας έργων διευρύνει την κριτική ματιά και τους αναγνωστικούς ορίζοντες. Ποικιλία, πολυφωνία, θεματική πανσπερμία οπλίζουν έναν κριτή και σαφώς ο ίδιος κερδίζει πολλά μέσα από αυτή την εμπειρία. 

3. Ποιο θεωρείτε πως είναι το αντίκτυπο ενός λογοτεχνικού διαγωνισμού στο χώρο της σύγχρονης λογοτεχνίας;  

Οι λογοτεχνικοί διαγωνισμοί δίνουν βήμα στους νέους δημιουργούς ώστε να αρθρώσουν τη δική τους φωνή και να βρουν την ταυτότητά τους. Θαρρώ πως κρατούν επάλξεις σε μια εποχή που δοκιμάζεται πνευματικά. 

4. Πως βλέπετε την πεζογραφία σήμερα; Ποιο θεωρείτε πως θα είναι το μέλλον της;

Ελπίζω ευοίωνο, αν και τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια έξαρση του είδους στην αγορά. Θέλω να πιστεύω ότι ίσως με την ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, ότι θα περάσουμε σε ψηφιακές μορφές πεζών ή επιστημονικής φαντασίας πεζά κτλ. Ωστόσο, πρέπει να φροντίσουμε να μη χαθεί το καλό και ποιοτικό πεζό κείμενο. Μακάρι να υπήρχαν περισσότερες αναγνωστικές ή οργανωμένες ομάδες μελέτης γύρω από συγκεκριμένες κατηγορίες πεζών (ιστορικό κτλ.) που να προωθούσαν καλύτερα τον κόσμο αυτών. Ως ερευνήτρια παρατηρώ ότι η πεζογραφία δε πρόκειται να αφανιστεί από τον ορίζοντα καθώς υπάρχουν ανεξερεύνητα μονοπάτια γύρω από πολλούς συγγραφείς. Δε κρύβω βέβαια την αγάπη μου για τη συγκριτική ποιητική και τις θεωρίες λογοτεχνίας. Όσο υπάρχουμε εμείς, ο κόσμος της λογοτεχνίας θα έχει πνοή. 

5. Μιλήστε μας για το λογοτεχνικό σας έργο.

Γενικά ασχολούμαι με τη στιχουργική και τη συγγραφή ποιημάτων και τραγουδιών. Δημοσιεύω περιοδικά κι όχι συστηματικά. Για μένα το λογοτεχνικό έργο είναι επικουρικό όσων μελετώ κι εκπονώ στην έρευνά μου. 

6. Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;

Να ονειρεύεται και να μην πάψει ποτέ να δημιουργεί. Όταν ψάχνεσαι, τότε ανακαλύπτεις τη δική σου φωνή. Κάπως αφηρημένο, ίσως όμως οντολογία ζωής. 

7. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;

Ευελπιστώ να συνεχίσω να γράφω και να συνθέτω. Μέλημά μου, όμως, να προωθήσω την έρευνά μου. 

8. Τελευταία ερώτηση. Μιας και το λογοτεχνικό περιοδικό μας: «Κέφαλος - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς», κλείνει τον ερχόμενο Νοέμβριο τα δύο πρώτα χρόνια λειτουργίας του, θα θέλαμε να μας πείτε την άποψή σας για το έργο που έχει διατελέσει μέχρι τώρα και πως θα προτείνατε να πορευθεί από εδώ και στο εξής. Θα θέλαμε να μάθουμε την άποψή σας. 

Το περιοδικό είναι αξιόλογο από μόνο του ως προς τη θεματική ύλη και δράση του στο χώρο της λογοτεχνίας, των διαγωνισμών κτλ. Η πνοή του περιοδικού εμφορείται από το ζήλο των δημιουργών και συντελεστών αυτού. Εύχομαι να συνεχίσει στον ίδιο ρυθμό. Το περιοδικό έχει τη δική του ταυτότητα που το καθιστά μοναδικό. Την πορεία του περιοδικού δε τη διαμορφώνουμε εμείς με τις κριτικές μας ή τις πιθανές προτάσεις μας ατομικά, αλλά συλλογικά. Θαρρώ πως η πορεία του περιοδικού πρέπει να δομηθεί πάνω στην προώθηση του πλουραλισμού, δηλαδή της πολυφωνίας και της συλλογικότητας, με δράσεις και θεματικές στήλες. Πρόκειται, συνεπώς, για ένα πολλά υποσχόμενο περιοδικό στο χώρο μας. 



*     *     *




Βιογραφικό Νικολέτας Ζαμπάκη


Ονομάζομαι Νικολέτα Ζαμπάκη, είμαι Υποψήφια Δρ. Νέας Ελληνικής Φιλολογίας του τμήματος Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, εκπονώντας διδακτορική διατριβή με τίτλο Η «βιοκοσμική συνείδηση» του «Ποιητή»: Φύση και σώμα στο έργο του Walt Whitman και του Άγγελου Σικελιανού. Ερμηνευτική και συγκριτολογική προσέγγιση υπό την επίβλεψη του Δημήτρη Αγγελάτου, Καθηγητή Νέας Ελληνικής Φιλολογίας και Θεωρίας Λογοτεχνίας του τμήματος Φιλολογίας Ε.Κ.Π.Α. Αποφοίτησα με άριστα από το τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στις προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές. Είμαι Υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών στο δεύτερο κύκλο ενίσχυσης των διδακτορικών σπουδών μέσω ΕΣΠΑ. Τα ερευνητικά μου ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη μελέτη της συγκριτικής λογοτεχνίας (Ελληνο-Αμερικάνικη ποίηση 19ου-20ού αι.), τις θεωρίες λογοτεχνίας, τις περιβαλλοντικές ανθρωπιστικές σπουδές, τη φαινομενολογία του Maurice Merleau – Ponty, καθώς και τις διακαλλιτεχνικές σχέσεις της λογοτεχνίας με τις καλές τέχνες (ζωγραφική, γλυπτική κτλ.). Υπήρξα International Student των πανεπιστημίων Harvard Extension School, U.S.A., The Oxford University, U.K. και University of Gloucestershire, U.K. και είμαι International Student of Stanford University, U.S.A., παρακολουθώντας μαθήματα στο πλαίσιο εκπόνησης της έρευνάς της. Ομιλώ και γνωρίζω πάνω από 16 ξένες γλώσσες, είμαι κάτοχος πτυχίων Η/Υ και προγραμματισμού, μέλος των διεθνών δικτύων ASLE U.S.A., ENSCAN, Petrocultures - Canada, The International Ecolinguistics Association, The International Merleau – Ponty Circle και Member at the International Board of the MA English and TESOL, University of Gloucestershire, U.K. Συμμετέχω σε συνέδρια, ημερίδες και συμπόσια, δημοσιεύοντας σε ελληνικά και ξενόγλωσσα επιστημονικά περιοδικά.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Περιμένουμε τις απόψεις σας!